logo 1&1
logo Aon
logo Bertelsmann
logo bofrost
logo Bundeswehr
logo Cornelsen
logo Deichmann
logo Dekra
logo ebay
logo Girocard
logo GoLeasy
logo Hermes
logo Liebherr
logo Manuka Health
logo Medisana
logo Neptunus
logo Ramershoven
logo Rottler
logo Schwäbisch Hall
logo Streetbooster
logo TÜV Nord
logo Volkswagen
logo WHU

CZYM JEST E-LEARNING?

Wraz z rosnącą cyfryzacją, znaczenie e-learningu stale rośnie. E-learning to skrót od Electronic Learning, który pochodzi z języka angielskiego. W tłumaczeniu oznacza to naukę wspomaganą elektronicznie lub po prostu naukę elektroniczną. E-learning opisuje wszystkie formy nauki wspierane przez media elektroniczne, techniczne lub cyfrowe. Coraz więcej firm decyduje się na e-learning, ponieważ szkolenia online mogą w wielu przypadkach całkowicie zastąpić seminaria stacjonarne. Korzyści z e-learningu są liczne, dlatego w zawodzie i edukacji oferowane są różnorodne kursy online i narzędzia. Czym dokładnie jest e-learning i jakie korzyści przynosi nauka elektroniczna? Oto przegląd.

Ein Mann sitzt vor einem Computer und nutzt eine E-Learning Plattform.

DEFINICJA E-LEARNINGU

Ponieważ termin e-learningu nie ma jeszcze ogólnie uznawanej definicji, odnosi się on do wszystkich form nauki, w których media cyfrowe są wykorzystywane do prezentacji i dystrybucji materiałów edukacyjnych. Szczególnie ważne w e-learningu jest to, że nie wymaga on obecności w określonym miejscu ani w określonym czasie. E-learning jest opisywany przez różne aspekty, takie jak multimedia, multimodalność, interaktywność i multimodalność.

Multimedia odnoszą się do wykorzystania różnych mediów. Przykładem jest połączenie obrazów, tekstów, wideo i aplikacji interaktywnych. Multimodalność oznacza równoczesne korzystanie z różnych kanałów zmysłowych. Obejmuje to odbieranie informacji i postrzeganie bodźców zmysłowych. W tym przypadku stosuje się kombinację tekstów i obrazów dla kanału wzrokowego oraz formatów audio dla kanału słuchowego.

Interaktywność to możliwość użytkownika interakcji z treściami edukacyjnymi. Istnieją różne poziomy interaktywności, przy czym najprostszy poziom to wybieranie treści za pomocą nawigacji. Najwyższy poziom umożliwia użytkownikowi tworzenie własnych treści. Multimodalność opisuje różne sposoby przedstawiania treści edukacyjnych. Na przykład, prezentacja wzoru i grafiki oraz udostępnienie tekstu w formie pliku audio w celu zapewnienia dostępności.

ZNANI Z*

Business-Punk
W-V
T3n
Horizont
Digital-Bash
SeoPresso
Bibliografia

GŁÓWNE CECHY E-LEARNINGU

Szczególnie w firmach ciągłe kształcenie pracowników jest niezbędne, aby pozostać konkurencyjnym i odnoszącym sukcesy. Rynek pracy ciągle się zmienia, w miarę tego firmy muszą być na bieżąco i szybko dostosowywać się do nowych sytuacji. Niezależnie od rozmiaru firmy, każda wie, że musi regularnie szkolić swoich pracowników, aby sprostać ciągle zmieniającym się wymaganiom rynku. Interaktywność jest jedną z czterech cech e-learningu, ponieważ nauka jest zaprojektowana w sposób interaktywny. Można przeprowadzać wirtualne dialogi, pracownicy mogą prowadzić rozmowy próbne lub rozwiązywać interaktywne quizy. Ponadto, prezentacja i wybór treści edukacyjnych są dostosowane do wiedzy i umiejętności użytkownika, co pozwala pracownikom na indywidualne kształcenie w sposób dostosowany do ich preferencji i poziomu wiedzy.

W e-learningu treści zawsze składają się z różnych mediów, a każde szkolenie online uwzględnia różne typy uczenia się. To zapewnia wysoką efektywność w nauce i stosowaniu wiedzy. Dzięki cyfrowemu przedstawieniu treści, można je elastycznie i w dowolnym czasie przeglądać. Każdy użytkownik może więc samodzielnie decydować, kiedy jest to dla niego najdogodniejsze. W przypadku zajęć stacjonarnych treści często są szybko zapominane. Szkolenie online może być jednak wielokrotnie powtarzane. Ponadto, użytkownicy otrzymują ciągłe przypomnienia i propozycje dotyczące dalszych, powiązanych tematów, co sprawia, że treści są zawsze obecne i długotrwale utrwalają się w pamięci. Użytkownik ma również możliwość powrotu do określonych tematów w razie potrzeby.

FORMY E-LEARNINGU

W ostatnich latach rozwinęły się różne formy e-learningu. W końcu istnieją różne grupy docelowe, a dobre e-learningi uwzględniają potrzeby różnych grup docelowych i wymagania celów edukacyjnych. Przykłady takich form e-learningu to:

BLENDED LEARNING

Blended learning, czyli uczenie mieszane, łączy zajęcia stacjonarne z zajęciami online. Celem jest połączenie najlepszych cech obu metod. W ten sposób można realizować przekazywanie wiedzy podczas zajęć stacjonarnych, a zastosowanie podczas fazy nauki wspieranej mediami. Oczywiście można również zastosować ten przykład w odwrotnej kolejności. Kreatywność nie zna granic.

WIRTUALNA KLASA

Wszystkie zajęcia stacjonarne mogą być również przeprowadzane jako wirtualne spotkania. Przy użyciu systemu wideokonferencyjnego wirtualnej klasy można przeprowadzać tzw. webinary. W tym celu wszyscy uczestnicy muszą być jednocześnie online, aby móc wymieniać się informacjami za pomocą kanału audio. Wirtualna klasa jest często wspierana przez czat. Uczestnicy muszą słuchać wykładu prowadzącego i mogą zadawać pytania za pomocą głosu lub wiadomości tekstowej. Wszyscy uczestnicy mogą widzieć się na obrazie wideo, choć nie jest to obowiązkowe. Podczas zajęć można również prezentować slajdy, co pozwala uczestnikom na wspólną pracę nad projektem.

WIRTUALNE NAUCZANIE

Obok kombinacji ofert online i stacjonarnych istnieją także czysto online'owe oferty. Te oferty online składają się z programów edukacyjnych lub z mieszanki webinariów i wspieranych online zajęć samodzielnej nauki. W tych zajęciach wykorzystywane są cyfrowe ćwiczenia, wideo, programy edukacyjne i materiały studyjne. Wiele z tych ofert online można znaleźć w kursach amerykańskich uczelni lub w programach licencjackich i magisterskich na studiach oraz w kształceniu na odległość.

Die Hälfte eines Buches besteht aus einem Laptop über den Wissen vermittelt wird.

SPOŁECZNOŚCI UCZĄCE SIĘ

We wspólnotach edukacyjnych tworzone są grupy uczące się, które służą do wymiany informacji i wspólnego rozwijania projektów. Często takie wspólnoty tworzą się samodzielnie przy dużej liczbie uczestników, jeśli istnieje wystarczające zainteresowanie współpracą i dostępne są odpowiednie narzędzia. W wydarzeniach z mniejszą liczbą uczestników wspólnota edukacyjna rzadziej się tworzy.

WSPOMAGANE KOMPUTEROWO UCZENIE SIĘ KOOPERATYWNE

W ramach kooperacyjnego uczenia wspomaganego komputerowo użytkownicy wymieniają się informacjami, rozwijają nowe treści i realizują projekty w małych grupach. W tym procesie używane są różne media, które wspierają m.in. przechowywanie dokumentów i dostęp do plików. Często wykorzystywane są narzędzia do koordynacji i zarządzania projektami lub inne narzędzia do wspólnej pracy nad dokumentami.

CO NALEŻY WIEDZIEĆ PRZED WDROŻENIEM E-LEARNINGU?

Istnieje wiele powodów, dla których warto wprowadzić e-learning. Oto, jak skutecznie wdrożyć formy nauki cyfrowej w Twojej firmie, zaczynając od właściwego przygotowania. Kluczowe jest, aby na początku wybrać odpowiednie działania, ponieważ wdrożenie nowych form nauki w firmie powinno być procesem kompleksowym. W związku z tym warto na początku przeprowadzić analizę potrzeb. Najlepiej jest zaangażować wszystkie istotne grupy docelowe i zainteresowane strony. Analiza potrzeb obejmuje cztery aspekty. W pierwszym kroku powinieneś określić kontekst. Jak obecnie odbywa się nauka w Twojej firmie? Jakie znaczenie ma nauka i jak e-learning wpisuje się w kulturę organizacyjną? Skąd wziął się pomysł na integrację e-learningu w Twojej firmie? Jakie korzyści spodziewasz się osiągnąć dzięki e- learningowi i jaka jest faktyczna wartość dodana dla Twojej firmy? Odpowiedzi na te pytania wyjaśnią, dlaczego warto wdrożyć e-learning.

Kolejnym krokiem jest sprecyzowanie celów strategicznych i zrozumienie, jak harmonizują się one z celami edukacyjnymi. Jakie cele chcesz osiągnąć dzięki wdrożeniu e-learningu? Jakie korzyści chcesz przynieść swoim pracownikom? Czy są konkretne tematy, które chcesz oferować za pośrednictwem platform e-learningowych? Krótko mówiąc, chodzi o to, jak planujesz naukę w Twojej firmie w przyszłości.

Gdy odpowiedziałeś już na te pytania, musisz zastanowić się, kto będzie docelową grupą odbiorców nowych działań szkoleniowych. Kim są Twoi interesariusze? Pomyśl o działach IT, zasobach ludzkich, kierownictwie, działach merytorycznych, obecnych trenerach oraz radzie zakładowej. Jak wdrożysz e-learning? Zawsze pamiętaj o dostępnych zasobach. Ile czasu, pieniędzy i wysiłku musisz zainwestować, aby w pełni zakończyć wdrożenie e-learningu? Jakie wymagania personalne, techniczne i organizacyjne musisz spełnić? Czy Twoi pracownicy mają uczyć się mobilnie i jakie urządzenia będą do tego używane? Musisz również rozważyć, czy możesz napotkać problemy lub ograniczenia podczas wdrażania e-learningu. Problemy mogą obejmować brak umiejętności samodzielnej nauki u pracowników lub niesprawną infrastrukturę.

Im wcześniej zajmiesz się tymi wyzwaniami, tym szybciej będziesz mógł opracować strategie, jak sobie z nimi poradzić, aby skutecznie zrealizować swój pierwszy projekt e-learningowy. Następnie musisz opracować odpowiednią strategię e-learningową. Po pomyślnym przeprowadzeniu analizy potrzeb, będziesz mieć wszystkie niezbędne informacje do stworzenia indywidualnej strategii e-learningowej. Możesz także określić konkretne działania, jak wdrożyć swoją strategię. Aby wdrożenie e-learningu było udane, zalecamy utworzenie projektu e- learningowego. Twój projekt e-learningowy można podzielić na trzy fazy.

PRZYGOTOWANIE PROJEKTU E-LEARNINGOWEGO

W ramach przygotowania projektu e-learningowego należy określić treści edukacyjne i cele nauki. Następnie wybierz podejście dydaktyczne i zdecyduj się na odpowiedni model nauczania. Określ odpowiedzialne osoby oraz ramy czasowe i budżetowe dla projektu. Kolejnym krokiem jest wybór dostawcy e-learningu, który powinien oferować odpowiedni produkt i mieć doświadczenie w wdrażaniu e-learningu. Upewnij się również, że spełnione są wszystkie wymagania techniczne.

CO TO JEST FAZA PILOTAŻOWA?

Podczas wdrażania e-learningu warto przeprowadzić fazę pilotażową. W tym celu wybierz treści, które chcesz na początek wdrożyć jako e-learning dla konkretnej grupy docelowej. Dokładnie oceń tę fazę pilotażową, przeprowadzając ankiety pisemne lub szczegółowe wywiady. Jakie są opinie uczestników? Co działało dobrze, a co wymaga poprawy? Słuchaj uważnie swoich pracowników i uwzględnij ich uwagi.

WDRAŻANIE (ROLLOUT)

Jeśli planujesz tworzyć dodatkowe treści e-learningowe, musisz koniecznie uwzględnić wyniki fazy pilotażowej. Komunikuj i promuj wdrożenie e-learningu wewnętrznie. Motywuj pracowników do korzystania z e-learningu, pokazując im jego zalety. Stwórz zachęty do korzystania z nowego formatu nauki. Rozpocznij integrację nowych mediów edukacyjnych z istniejącymi strukturami firmy. Ten krok jest kluczowy, aby e-learning naprawdę działał i przynosił wartość Twojej firmie i pracownikom.

Aby e-learning był skutecznie stosowany w firmie także po fazie pilotażowej, regularnie oceniaj ofertę e-learningu i dostosowuj ją do potrzeb pracowników oraz celów edukacyjnych i biznesowych firmy. Ważne jest, aby znaleźć równowagę między osobistymi potrzebami a celami biznesowymi. Nawet po fazie pilotażowej nie zapomnij regularnie informować pracowników o dostępnych ofertach i celach e-learningu. Jeśli konsekwentnie wdrożysz te działania, zapewnisz efektywne funkcjonowanie e-learningu w firmie i przyniesiesz pracownikom oczekiwane korzyści.

JESZCZE PYTANIA?

MASZ JESZCZE PYTANIA? CHĘTNIE CI POMOŻEMY

OTRZYMAJ NIEZOBOWIĄZUJĄCĄ OFERTĘ

CO SIĘ DZIEJE PO WDROŻENIU E-LEARNINGU?

Chcesz, aby e-learning był skutecznie wykorzystywany także po wdrożeniu i poprawiał proces nauki? Spójrz na firmy, które odniosły sukces, ponieważ mogą one być dobrym przykładem. Aby e-learning pozostał skuteczny w Twojej firmie, regularnie oceniaj ofertę e-learningową i dostosowuj ją do zmieniających się potrzeb pracowników oraz celów edukacyjnych i biznesowych. Znalezienie równowagi między osobistymi potrzebami a celami firmy jest kluczowe. Promuj dzielenie się wiedzą i wymianę doświadczeń w firmie, stwarzając przestrzeń do nauki i wspierając uczenie się społeczne. Po wdrożeniu e-learningu zapewnij także odpowiednie kompetencje w odpowiednich działach i stosuj nowe technologie zgodnie z kompetencjami pracowników.

Regularnie informuj swoich pracowników o nowych ofertach e-learningowych i podkreślaj cele oraz korzyści związane z poszczególnymi ofertami. Rozważ także połączenie klasycznych ofert nauki z nowymi treściami e-learningowymi w formie blended learning. Czy słyszałeś o workplace learning i mobile learning? Skierowane i okazjonalne nauczanie w małych jednostkach bezpośrednio w miejscu pracy lub w podróży może zwiększyć motywację pracowników. Pracownicy będą mieli swobodę wyboru miejsca i czasu nauki. Wykorzystuj nowe technologie, aby umożliwić samodzielne uczenie się pracowników w miejscu pracy. Po wdrożeniu e-learningu utrzymuj oferty aktualne i udokumentuj korzyści ekonomiczne procesów nauki w firmie – dla skutecznego e-learningu.

JAKIE TECHNIKI SĄ STOSOWANE W SZKOLENIACH ONLINE?

Verschiedene Formen des E-Learnings

W e-learningu stosuje się różne media i technologie, aby realizować różne sytuacje edukacyjne. Jednym z popularnych formatów cyfrowych, szczególnie w firmach, są szkolenia internetowe (Web-based Trainings). Są one rozwinięciem szkoleń komputerowych (Computer-based Trainings), które kiedyś dostarczano na płytach CD-ROM lub DVD. W przeciwieństwie do szkoleń komputerowych, szkolenia internetowe są oferowane przez internet i mogą być realizowane online lub pobierane na urządzenia. Są to interaktywne programy edukacyjne, które zawierają elementy przekazujące wiedzę, takie jak filmy wideo, teksty, quizy, ćwiczenia interaktywne czy zadania. Programy te tworzone są zazwyczaj w narzędziach autorskich na podstawie scenariuszy lub skryptów.

W ofertach e-learningowych często wykorzystuje się również systemy zarządzania nauką (Learning-Management-Systeme, LMS), znane również jako platformy edukacyjne. Grupy uczestników mają dostęp do wszystkich materiałów w przestrzeniach kursowych, a także do elementów komunikacyjnych, takich jak fora czy czaty z funkcjami głosowania. Dzięki systemom LMS nauczyciele mogą zarządzać uczniami, udzielać feedbacku, wysyłać e-maile oraz strukturyzować i udostępniać treści edukacyjne. Możliwe jest także wykorzystanie innych technologii i koncepcji, takich jak gry edukacyjne (Serious Games), wirtualne laboratoria, animacje i symulacje, cyfrowe gry planszowe, środowiska 3D oraz aplikacje rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej.

KORZYŚCI Z E-LEARNINGU

Cyfrowa transformacja, nowa praca (New Work) i e-learning to nowoczesne terminy, które firmy powinny szczegółowo rozważyć. E-learning zyskuje na znaczeniu z wielu powodów. Oto kluczowe zalety e-learningu dla firm oraz dlaczego jest on efektywnym sposobem przekazywania wiedzy:

OSZCZĘDNOŚĆ KOSZTÓW

Główną zaletą e-learningu jest oszczędność kosztów. Zwłaszcza w firmach zdecentralizowanych z wieloma lokalizacjami lub w dużych organizacjach, e-learning pozwala zaoszczędzić dużo czasu i przede wszystkim zmniejszyć koszty. Pomimo że początkowy koszt tworzenia treści edukacyjnych jest wysoki, inwestycja szybko się zwraca dzięki eliminacji kosztów szkoleń stacjonarnych. Koszty podróży, wynajem sal szkoleniowych i wynagrodzenia trenerów są znacznie zmniejszone. Dodatkowo, skracają się czasy podróży i nieobecności pracowników, co również prowadzi do oszczędności.

BRAK STAŁEJ LICZBY UCZESTNIKÓW

Dzięki e-learningowi nie musisz wynajmować sal szkoleniowych, które pomieszczą tylko określoną liczbę pracowników. E-learningi są łatwo skalowalne – raz opracowane materiały mogą być udostępnione dużej liczbie pracowników. Im więcej osób uczestniczy w szkoleniu, tym bardziej opłacalny staje się e-learning.

TREŚCI DOSTOSOWANE DO GRUPY DOCELOWEJ

Jeśli szkolenie dotyczy konkretnego produktu, treści muszą być dostosowane do potrzeb grupy docelowej. E-learning umożliwia precyzyjne dostosowanie kursów do określonych grup, co pozwala użytkownikom na dostęp do treści najbardziej dla nich istotnych. Systemy zarządzania nauką umożliwiają centralne udostępnienie treści i ich dystrybucję zgodnie z potrzebami pracowników.

INDYWIDUALNE PRZEKAZYWANIE WIEDZY

W tradycyjnym szkoleniu trzeba nieprzerwanie słuchać, aby nie przeoczyć ważnych informacji. E-learning pozwala pracownikom dostosować tempo nauki do własnych potrzeb, co eliminuje problem niedostatecznego lub nadmiernego obciążenia, a tym samym zwiększa efektywność nauki.

JAKOŚĆ NA STAŁYM POZIOMIE

Jakość nauczania w szkoleniach stacjonarnych często zależy od trenera. W przypadku e- learningu jakość treści jest stała, co pozwala na zapewnienie jednolitego lub nawet wysokiego poziomu nauki.

ŁATWA AKTUALIZACJA

Jednym z dużych atutów e-learningu jest łatwość aktualizacji treści. W razie potrzeby treści online można szybko zaktualizować, a uczestnicy otrzymują powiadomienia o konieczności przeglądnięcia materiału. W przypadku szkoleń stacjonarnych konieczne byłoby zorganizowanie kolejnych, co wiązałoby się z większymi kosztami i wysiłkiem.

ZWIĘKSZENIE INTERAKTYWNOŚCI

E-learning umożliwia włączenie różnych form interakcji, takich jak quizy, co zwiększa motywację i efektywność nauki. Interaktywność wideo została udowodniona naukowo jako skuteczna metoda nauki.

WYKORZYSTANIE WIELU JĘZYKÓW

Międzynarodowe firmy potrzebują możliwości prowadzenia szkoleń w różnych językach. E- learningi można łatwo przetłumaczyć na wiele języków przy zachowaniu tej samej jakości treści, co jest znacznie tańsze niż organizowanie szkoleń w różnych językach przez różnych trenerów w różnych lokalizacjach.

RÓŻNE TYPY I FORMY UCZENIA SIĘ

Każda osoba ma różne preferencje dotyczące formatów nauki i różne style uczenia się. E- learning umożliwia łączenie różnych formatów, takich jak tekst, wideo, obraz czy podcast, co pozwala na dotarcie do różnych typów uczniów i zwiększa atrakcyjność oraz przyjemność z nauki.

POMIAR POSTĘPÓW W NAUCE

E-learning oferuje różnorodne możliwości raportowania, co pozwala na efektywne mierzenie postępów w nauce. Dzięki systemowi zarządzania nauką (Learning Management System, LMS) firma może precyzyjnie sprawdzić, czy uczestnik ukończył, zrozumiał i przyswoił treści szkoleniowe. Po zakończeniu szkolenia online, wszyscy uczestnicy otrzymują certyfikat, który potwierdza, że ukończyli kurs. Ten certyfikat nie tylko motywuje pracowników, ale także ma znaczenie dla ich przyszłej kariery zawodowej.

NIEZALEŻNOŚĆ CZASOWA I LOKALIZACYJNA

Największą zaletą e-learningu jest jego elastyczność. Uczestnicy mogą uczyć się w dowolnym czasie i miejscu. Nie są zobowiązani do przestrzegania sztywnych terminów i lokalizacji, co oznacza, że mogą przeglądać materiały edukacyjne w dowolnym momencie i miejscu, które im odpowiada. Niezależnie od tego, czy są w domu, w biurze, czy w kawiarni, lokalizacja, w której odbywa się nauka, nie ma znaczenia. Nawet w trakcie podróży do pracy, uczestnicy mogą zapoznać się z materiałami edukacyjnymi, co zwiększa efektywność nauki oraz motywację. Ogólnie rzecz biorąc, e-learning znacząco redukuje czas poświęcony na naukę, w przeciwieństwie do tradycyjnych szkoleń, które są czasochłonne i obecnie rzadko są rekomendowane.

E-learning przynosi wymierne korzyści, zarówno dla firm, jak i pracowników. Jeśli rozważasz wprowadzenie e-learningu w swojej firmie, kluczowe jest zapewnienie odpowiedniej infrastruktury. Szczególnie ważne jest posiadanie systemu zarządzania nauką, który wspiera procesy edukacyjne w firmie. System ten umożliwia m.in. udostępnianie materiałów edukacyjnych pracownikom oraz zarządzanie danymi użytkowników. Należy także zdecydować, kto będzie odpowiedzialny za tworzenie treści edukacyjnych. Wiele firm decyduje się na zlecenie tworzenia treści e-learningowych zewnętrznemu dostawcy.

Die Vorteile von E-Learning

PONAD 1000 ZADOWOLONYCH KLIENTÓW

Michael-Wojsa MICHAEL
WOJSA

Mogę polecić tę firmę SEO w Osnabrück w 100%. Praca jest zawsze bardzo wysokiej jakości, a jednocześnie analizy, testy użyteczności i optymalizacje projektu strony internetowej są wdrażane bardzo szybko. Optymalizacje prowadzą do rzeczywistej wartości dodanej w czasie i są naprawdę warte każdego centa.

R
ROBIN
HAAS

Praca z Suchhelden to prawdziwa przyjemność. Pomimo wielodyscyplinarnego podejścia, które w wielu innych agencjach zawodzi, udaje im się zapewnić doskonałe doradztwo i pomoc w każdym obszarze, w moim przypadku: Shopify, SEO i reklamy na Facebooku. Całość szybko i niezwykle kompetentnie. Dziękuję, oby tak dalej!

HOLGER BAUR KARSTEN
MUELLER

Współpracujemy z Suchhelden już od kilku lat. Poznaliśmy firmę jako niezawodnego partnera i cieszymy się na dalszą współpracę. Zdecydowanie polecamy!

ECL KONTOR GMBH ECL
KONTOR GMBH

Po rekomendacji i harmonijnych rozmowach wstępnych zdecydowaliśmy się wejść na wspólną ścieżkę optymalizacji SEO z Suchhelden. Co zaskakujące, już po 2 miesiącach udało nam się osiągnąć pierwsze sukcesy i pozyskać nowych klientów. Chcielibyśmy skorzystać z okazji, aby podziękować im za ich wyjątkową wydajność i doskonałe wsparcie. Jesteśmy pewni, że bohaterowie poszukiwań będą z nami bez końca! Podziękowania dla zespołu. Naprzód!

HOLGER BAUR HOLGER
BAUR

Zespół Suchhelden jest świetny. Wszystkie odpowiedzi są bardzo szybkie, profesjonalne, rzeczowe. Ponadto wszyscy są bardzo mili i wysoko profesjonalni. W związku z tym - dziękuję zespołowi za dotychczasową współpracę.

Geh-Wasserchemie GEH
WASSER­CHEMIE

Współpracujemy z Suchhelden od prawie dwóch lat i otrzymaliśmy wsparcie w zakresie SEO i SEA. Dzięki profesjonalnemu doradztwu oraz skutecznemu planowaniu i wdrażaniu działań udało nam się poprawić naszą widoczność i wielokrotnie zwiększyć liczbę zapytań od klientów. Wielkie dzięki za wspaniałą współpracę!

FILARY E-LEARNINGU

Aby zewnętrzni doradcy mogli najlepiej Cię wspierać, większość ofert e-learningu opiera się na trzech filarach, które pomagają osiągnąć cele przy wsparciu doświadczonego doradcy. Jeśli zdecydujesz się na pomoc zewnętrznego doradcy, kluczowe jest, aby doradca ten pozostawał w ścisłym i bezpośrednim kontakcie z Tobą. Od pierwszej rozmowy doradczej, przez wdrożenie, aż po dalszą współpracę, Twój dostawca będzie Cię stale wspierać. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z e-learningiem, czy już masz pewne doświadczenie i zauważyłeś potrzebę optymalizacji, doświadczony dostawca zaproponuje Ci sprawdzone rozwiązania oparte na wiedzy i doświadczeniu. Większość dostawców, którzy są obecni na rynku od wielu lat, oferują usługi oparte na gruntownej wiedzy i doświadczeniu. Upewnij się, że otrzymasz pełną przejrzystość w zakresie oferowanych informacji. Warto również zapytać dostawcę o kontakty do istniejących klientów, aby uzyskać ich opinie na temat usług e- learningu.

Twoi pracownicy zasługują na rozbudowane szkolenie z najlepszymi treściami. Ważne jest, aby zrozumieć, że treści e-learningowe nie są sobie równe. Jakość treści jest kluczowa. Nieczytelne, zbyt obszerne lub źle przemyślane treści mogą wpływać negatywnie na efektywność nauki. Dobry dostawca e-learningu dba nie tylko o organizację, ale także o wysoką jakość treści. Większość dostawców oferuje treści precyzyjnie dopracowane, krótkie i zwięzłe. Treści są atrakcyjnie zaprezentowane, co umożliwia intuicyjne korzystanie z nich przez Twoich pracowników. Dzięki temu Twoi pracownicy mogą maksymalnie skorzystać z materiałów e- learningowych i szybko wdrożyć zdobytą wiedzę w codziennej pracy. Korzystaj z gotowych treści, z których możesz wybierać, co pozwala zaoszczędzić cenny czas i energię, które możesz przeznaczyć na inne istotne aspekty codziennej pracy.

Die drei Schritte der E-Learning Guide

Twoi pracownicy korzystają z wysokiej jakości treści. Ty również możesz czerpać korzyści z nowej wiedzy swoich pracowników, ponieważ procesy w Twojej firmie będą przebiegały sprawnie dzięki doskonałemu przeszkoleniu każdego pracownika, który teraz może w pełni wykorzystać swój potencjał. Czekają na Ciebie pewni siebie pracownicy, którzy codziennie podejmują najlepsze decyzje, ponieważ ich wiedza zawsze będzie aktualna. Większość dostawców E-Learningu oferuje swoje treści w wielu językach - dla sukcesu Twojej firmy.

Skorzystaj z kompleksowego rozwiązania, decydując się na najnowsze systemy zarządzania nauczaniem (Learning Management Systems, LMS). Wiele z tych rozwiązań jest modułowych, co oznacza, że możesz wybierać spośród różnych modułów podstawowych. Chcesz korzystać tylko z minimalnych funkcji, czy potrzebujesz specjalnych funkcji dla swoich procesów? Moduły podstawowe można w każdej chwili uzupełnić o kolejne, zgodnie z Twoimi potrzebami. Niezależnie od wybranego rozwiązania, wszystkie systemy LMS oferują wysoki poziom przejrzystości. Możesz dokładnie śledzić kompetencje i umiejętności swoich pracowników. Być może wcześniej nie zdawałeś sobie sprawy, jak wiele możesz monitorować.

Ta umiejętność ma tę zaletę, że wiedza Twoich pracowników nie ginie, a Ty możesz najpierw sprawdzić, czy wśród obecnych pracowników firmy nie ma osoby odpowiedniej na dane stanowisko. W końcu pracownicy zmieniają dziś pracodawców częściej, więc ciągle musisz szukać odpowiedniego personelu. Ponadto możesz jednym rzutem oka zobaczyć, w których obszarach Twojej firmy jest jeszcze zapotrzebowanie na szkolenia i kiedy należy je powtórzyć. Dzięki dobrze uporządkowanym treściom E-Learningu Twoi pracownicy otrzymują najlepsze możliwe wsparcie, co pozwala Ci cieszyć się płynnością procesów i operacji w Twojej firmie. Dzięki nowo zdobytej wiedzy Twoich pracowników, Twoja firma pozostaje konkurencyjna.

KORZYŚCI Z E-LEARNINGU DLA FIRM

Nie tylko pracownicy Twojej firmy korzystają z ofert E-Learningu, również Twoja firma może czerpać z tego ogromne korzyści. Firma może utrzymać się na rynku tylko wtedy, gdy jest konkurencyjna, dlatego musisz podejmować szybkie decyzje, co wymaga konkurencyjności. Większość ofert E-Learningu zapewnia trwałe szkolenie Twoich pracowników, dzięki czemu mogą oni podejmować najlepsze decyzje dla Twojej firmy, uwzględniając najnowsze trendy. Wiedza to potęga. Dzięki E-Learningowi Twoi pracownicy zawsze będą na bieżąco z najnowszą wiedzą i będą ją skutecznie stosować. Jeśli zdecydujesz się również na system zarządzania nauczaniem (LMS), otrzymasz obszerne raporty dotyczące postępów w nauce Twoich pracowników. W ten sposób zawsze będziesz miał pełny obraz dostępnej wiedzy fachowej i będziesz mógł odpowiednio wykorzystywać swoich pracowników.

Wiedza Twoich pracowników na pewno nie zginie, a Ty zaoszczędzisz mnóstwo czasu, wysiłku i pieniędzy, które musiałbyś zainwestować w szkolenie i zatrudnienie osoby z zewnątrz. Ponadto systemy zarządzania nauczaniem umożliwiają również zarządzanie szkoleniami stacjonarnymi – zapewniając pełny przegląd całego obszaru szkoleniowego Twojej firmy. Najlepsze jest to, że w każdej chwili możesz szybko uzyskać przegląd sytuacji.

Korzystanie z systemu zarządzania nauczaniem pozwala również zaoszczędzić do 80% kosztów szkolenia. Wystarczy zastąpić szkolenia, które niekoniecznie wymagają obecności fizycznej, aby zaoszczędzić do 80% kosztów szkolenia. Szkolenia stacjonarne można łatwo zastąpić E-Learningiem. Można również zmniejszyć koszty podróży i umożliwić większą elastyczność pracy zdalnej.

Dodatkowo zwiększa się motywacja pracowników i ich produktywność. E-Learning gwarantuje również trwałe zakotwiczenie wiedzy. Skorzystaj z pełnego potencjału E- Learningu, przeprowadzając rutynowe szkolenia w sposób ekonomiczny, prosty i standaryzowany. Eksperci w dziedzinie E-Learningu wiedzą, na co naprawdę zwracać uwagę i że każda firma ma różne potrzeby.

Ein Wordgraph mit verschiedenen Begriffen zum Thema E-Learning

PLATFORMY E-LEARNINGOWE

Obecnie istnieje niezliczona liczba platform e-learningowych, które umożliwiają wygodne samodzielne studiowanie na domowej kanapie. W zależności od potrzeb możesz pobrać wybrany kurs i łatwo uczyć się na telefonie lub laptopie. Przedstawiamy najbardziej znane platformy e-learningowe. Jedną z popularnych platform e-learningowych jest na przykład Udemy. Ta amerykańska platforma e-learningowa jest jedną z największych na świecie, ponieważ może pochwalić się ponad 50 milionami uczniów z ponad 190 krajów. Tematyka koncentruje się głównie na zagadnieniach zawodowych, takich jak programowanie, IT, marketing i design. Uczniowie mogą korzystać z filmów i prezentacji PowerPoint. Można także łatwo przesyłać różne inne pliki. Użytkownicy mogą wybierać między wieloma językami, takimi jak niemiecki, angielski, polski i turecki. Ceny kursów online są różne, więc każdy użytkownik znajdzie odpowiednie materiały edukacyjne. Niektóre kursy są nawet bezpłatne. Najczęściej użytkownicy płacą jednak od 10 do 180 euro za kursy online.

Inną platformą e-learningową jest Blinkist. W Blinkist można wybierać spośród licznych książek non-fiction i podcastów edukacyjnych. Kursy online mogą być prowadzone po niemiecku lub angielsku. Platforma Blinkist nie ogranicza się do konkretnych tematów. Oferuje ona bowiem dzieła z różnych dziedzin w skoncentrowanej formie jako streszczenia. Niektóre dzieła można również pobierać jako pliki audio lub tekstowe. Jeśli nie jesteś pewien, czy Blinkist jest dla Ciebie odpowiedni, masz możliwość skorzystania z siedmiodniowego okresu próbnego. Jeśli jesteś pewien, że chcesz się uczyć z Blinkist przez rok, miesięczna opłata wynosi siedem euro. Jeśli wolisz pozostać elastycznym, miesięczny koszt Blinkist wynosi trzynaście euro.

Jeśli chcesz nauczyć się języka obcego, na pewno słyszałeś o e-learningu. Z amerykańską platformą e-learningową Duolingo możesz skorzystać z bezpłatnej wersji podstawowej i w razie potrzeby rozszerzyć ją o płatne kursy. Ta platforma e-learningowa oferuje obecnie kursy online w 14 językach. Wśród nich znajdują się liczne języki europejskie, a także indonezyjski i turecki. Istnieje wiele sposobów nauki nowego języka.

Otwarte kursy masowe (Massive Open Online Courses) są również oferowane przez platformę e-learningową LinkedIn Learning. Otwarte kursy masowe to ogromne, otwarte kursy online. LinkedIn Learning wywodzi się z amerykańskiej platformy Lynda i jest skierowana głównie do użytkowników chcących rozwijać swoją karierę. Na platformie LinkedIn Learning oferowane są głównie tematy biznesowe, takie jak samoorganizacja w pracy zdalnej czy zarządzanie projektami. Koszty różnią się w zależności od konta użytkownika. Osoby prywatne mogą uzyskać dostęp do licznych treści już od dziesięciu euro miesięcznie, a studenci mogą skorzystać z rabatów. Dla firm koszt wynosi około 50 euro miesięcznie za roczne abonamenty na platformę LinkedIn Learning.

WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE SKUTECZNEGO E-LEARNINGU

Większość ofert e-learningowych nadaje się do różnych obszarów. Na uczelniach oferty e- learningowe są już standardem. W firmach są one stosowane głównie w szkoleniach i kursach, aby szkolić pracowników. Aby jednak platforma e-learningowa była skuteczna, wykładowcy i użytkownicy muszą zwracać uwagę na kilka ważnych rzeczy. Zebraliśmy dla Ciebie najlepsze wskazówki, aby e-learning odniósł sukces.

Jednym z kluczowych elementów, aby e-learning odniósł sukces, jest łatwość obsługi. Platforma e-learningowa musi być łatwa w obsłudze, przejrzysta i przyjazna dla użytkownika, aby pracownicy mogli się w niej łatwo odnaleźć. Jeśli pracownicy nie radzą sobie z obsługą oprogramowania, może to znacząco wpłynąć na wyniki nauki. Dlatego intuicyjna obsługa i nawigacja powinny mieć najwyższy priorytet. Zalecamy, aby wyjaśnić wszystkim pracownikom działanie platformy e-learningowej z wyprzedzeniem. Tylko w ten sposób można uniknąć nieporozumień i frustracji wśród pracowników. Ponadto szkolenie wstępne upraszcza dalszy proces.

Skuteczny e-learning powinien być zawsze dostosowany do grupy docelowej. Tylko e-learning dostosowany do grupy docelowej może dostarczać odpowiednie treści. Ważne jest, aby wiedzieć, czy uczestnicy są początkujący, czy zaawansowani w danej dziedzinie. Jakiej wiedzy oczekują uczestnicy? Czy oczekują bardziej teoretycznej wiedzy podstawowej, czy zadań praktycznych? Znajomość swojej grupy docelowej i dostosowanie platformy do potrzeb pracowników jest kluczowa.

Im lepiej znasz swoją grupę docelową, tym większa będzie satysfakcja uczestników. Upewnij się, że treści nie są ani zbyt trudne, ani zbyt łatwe. W przeciwnym razie efekt nauki może nie być osiągnięty. Treści powinny stanowić wyzwanie dla uczestników, ale nie mogą ich przytłaczać. Ważną rolę w przekazywaniu wiedzy odgrywa również design platformy e- learningowej. Design tworzy nie tylko pierwsze wrażenie, ale także atmosferę nauki dla uczestników. Staromodny design jest raczej nieodpowiedni i należy go unikać. Z kolei nowoczesna platforma kreuje od razu pozytywne wrażenie. Platformy e-learningowe oferują wiele możliwości. Wykorzystaj te szanse i oferuj treści nie tylko w formie tekstu lub slajdów. Uczestnicy nie chcą tylko przewijać wielu tekstów i slajdów, ale także interaktywnie uczestniczyć. Dlatego warto uczynić e-learning interesującym i wprowadzać elementy gry, quizu lub innej aktywności angażującej uczestnika. Te elementy zwiększają radość z nauki, a tym samym sukces w nauce. Kreatywność jest kluczowa przy tworzeniu treści e- learningowych. Wypróbuj różne możliwości.

E-learning odbywa się głównie samodzielnie. Uczestnicy często siedzą w domu przy swoim prywatnym biurku, przeglądając treści edukacyjne. Jednak nie należy zostawiać pracowników samych. Przydziel im osobę kontaktową, która w razie pytań lub problemów może od razu pomóc. Proś o opinię, aby nadal poprawiać swoją platformę. Tylko w ten sposób możesz odpowiadać na życzenia i oczekiwania uczestników. Jeśli uczestnicy są zadowoleni z treści, sposobu przekazywania wiedzy oraz obsługi, należy zwrócić na to szczególną uwagę.

JESZCZE PYTANIA?

MASZ PYTANIA? CHĘTNIE POMOŻEMY

OTRZYMAJ OFERTĘ BEZ ZOBOWIĄZAŃ

CO CHARAKTERYZUJE DOBRY KURS ONLINE?

Ein Mann sitzt beim E-Learning am PC. Eine Frau erklärt in einem Video auf dem Bildschirm eine Statistik.

Kurs Online to coś znacznie więcej niż tylko dostarczanie materiałów dydaktycznych za pośrednictwem systemu zarządzania nauczaniem (LMS).

W dzisiejszych czasach uczący się mają większe oczekiwania wobec swojego codziennego procesu nauki. Dobry kurs online wyróżnia się, na przykład, pozytywnym klimatem edukacyjnym, który wykracza poza samą transmisję wiedzy. Uczący się oczekują, że ich wykładowca będzie ich postrzegał jako osoby. Dlatego nauczyciele powinni aktywnie szukać kontaktu z uczestnikami swoich kursów w Internecie. Bezpośrednia interakcja z wykładowcami jest bowiem dla uczących się niezwykle ważna. Z badań wynika, że bezpośredni kontakt może prowadzić do lepszych wyników. Kiedy nauczyciele konsekwentnie i celowo wykorzystują technologie interaktywne, uczący się czują się mniej osamotnieni podczas nauki. Szybka odpowiedź na zadania i pytania również przyczynia się do pozytywnej relacji między wykładowcami a uczącymi się.

Jeszcze kilka lat temu jakość kursów oceniano na podstawie ich treści, podejść pedagogicznych oraz wyników nauki. Jednakże pomijano jeden istotny aspekt: doświadczenia uczących się. Obecnie jakość kursu online określa się według podejścia procesowego. Podejście to kładzie nacisk na potrzeby uczących się, wykorzystanie danych i informacji do podejmowania decyzji oraz wyższą skuteczność nauki. Wartość pedagogiczna nie może być jednak oceniana jedynie na podstawie struktury kursu. Kluczowe są szczegóły, które odróżniają kurs od innych. Sukces kursu online musi być oceniany na przestrzeni jego trwania, a nie tylko jako moment w czasie. Oprócz doświadczeń uczących się, inne czynniki również wpływają na jakość kursu online. Interakcja między wykładowcą a uczącymi się, komunikacja między uczestnikami oraz stworzona przez wykładowcę atmosfera nauczania powinny być również uwzględniane przy ocenie. Te czynniki można mierzyć za pomocą e-maili, dyskusji na forach, grupowego feedbacku, ankiet na końcu kursu online oraz danych z systemu zarządzania nauczaniem.

JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ E-LEARNING?

Zanim rozpocznie się dobry kurs online, konieczne jest stworzenie szczegółowego planu. Każdy dobry kurs zaczyna się od planu. Im więcej przemyśleń poświęcisz na wstępne przygotowania, tym łatwiejszy będzie cały proces. Przemyśl strukturę kursu, zasoby, ćwiczenia i kontrolę osiągnięć. Im więcej zaplanujesz, tym mniej spontanicznych decyzji będziesz musiał podejmować. Przed rozpoczęciem budowy kursu powinieneś zgromadzić wszystkie potrzebne informacje i materiały. Tylko w ten sposób możesz stworzyć dobrze zorganizowany i starannie zaprojektowany program e-learningowy.

IDENTYFIKOWANIE ŹRÓDEŁ INFORMACJI

Masz przewagę, jeśli już wcześniej prowadziłeś ten kurs lub go przygotowywałeś. Wszystkie zasoby, które wykorzystałeś, mogą być zintegrowane z tym kursem online. Jeśli pierwszy raz uczysz tego tematu, masz dwie opcje. Możesz zbudować kurs od podstaw lub poprosić kogoś, kto już przygotował taki kurs online, o pozwolenie na wykorzystanie jego materiałów jako inspiracji.

ZBIERANIE MATERIAŁÓW EDUKACYJNYCH

Ponieważ jest to kurs online, powinieneś założyć nowy folder na swoim komputerze lub w chmurze, w którym będziesz gromadził wszystkie materiały kursowe. W ten sposób będziesz mieć zawsze dostęp do zgromadzonych materiałów. Do materiałów dydaktycznych należą: plan lekcji, prezentacje slajdów, wykłady, podręczniki, arkusze egzaminacyjne, karty pracy, zasoby online, linki i notatki. Czas przygotowania powinieneś w pełni wykorzystać, aby upewnić się, że Twoje materiały dydaktyczne są nadal aktualne. Zawsze, gdy natkniesz się na coś wartościowego, co może pasować do Twojego kursu online, dodaj to do swojego folderu.

DIGITALIZACJA MATERIAŁÓW KURSOWYCH

Udostępnij materiały kursowe w formie cyfrowej, fotografując lub skanując materiały drukowane. Do tego nie potrzebujesz drogiego skanera. Obecnie dostępne są tanie aplikacje na smartfony, które umożliwiają szybkie fotografowanie materiałów. Może się zdarzyć, że będziesz musiał przestrzegać przepisów dotyczących dostępności. Ułatw zasoby cyfrowe uczącym się, którzy korzystają z technologii wspomagających, takich jak czytniki ekranowe. W takim przypadku same zdjęcia dokumentów tekstowych nie wystarczą. Tekst na Twoich zdjęciach musi być przekształcony w rzeczywisty format cyfrowy. Odpowiednie oprogramowanie może pomóc Ci w uchwyceniu tekstu na zdjęciach i łatwym jego wyodrębnieniu. Tworząc materiały kursowe od podstaw, możesz wybrać treści stworzone specjalnie dla Internetu. Gdy już zgromadzisz swoje materiały, możesz skupić się na szczegółach, jak zrealizować swoje kursy online.

E-Learning durch Videos ermöglicht das Teilen und Liken von Lerninhalten.

PLANOWANIE MODUŁÓW KURSOWYCH

Jakie są cele nauczania Twojego kursu? Skoncentruj się na nich, aby uporządkować lekcje w logiczne jednostki. Powiązane tematy i umiejętności powinny być blisko siebie. Zbierz pięć do siedmiu głównych obszarów tematycznych, ponieważ ta liczba stanowi dobry punkt wyjścia. Główne obszary tematyczne stanowią podstawę dla poszczególnych modułów. Określ dla każdego modułu kluczowe treści oraz ćwiczenia i zasoby, które chcesz włączyć. Moduły mogą mieć różną długość. Ile czasu chcesz poświęcić na poszczególne treści? I jak długo zajmie uczącym się opanowanie materiału?

WYZNACZANIE CELÓW NAUCZANIA

Zdefiniuj trzy do pięciu celów nauczania dla każdego modułu. Co Twoi pracownicy mają wynieść z kursu online? Określając cele nauczania, tworzysz przewodnik dla swojego nauczania, a Twoi pracownicy wiedzą z góry, czego się spodziewać. Oczywiście, cele nauczania powinny zawsze opierać się na istniejącej wiedzy uczących się i oferować konkretne punkty odniesienia. Tylko w ten sposób można mierzyć postępy w nauce. Uwzględnij różne poziomy myślenia, takie jak zapamiętywanie, rozumienie czy stosowanie. Ważne jest, aby uczący się byli w stanie na końcu zidentyfikować poszczególne elementy, opisać ich funkcje i wyjaśnić je.

DOSTOSOWYWANIE MODUŁÓW DO CELÓW NAUCZANIA

Verschiedenen Arten von Videos beim E-Learning

Zdefiniuj cele nauczania dla poszczególnych modułów i zadbaj, aby materiały dydaktyczne wspierały te cele. Czy prezentacje, lekcje wideo i ćwiczenia pomagają uczącym się przyswoić, zrozumieć lub zweryfikować zdobytą wiedzę? Ten sposób myślenia pomoże Ci włączyć do kursu wyłącznie te treści, które są zgodne z celami nauczania. Informacje, które nie są bezpośrednio powiązane z celami nauczania, mogą być traktowane jako materiały dodatkowe. Możesz również dodać treści rozszerzające i dodatkowe ćwiczenia do swojego kursu, które mogą pogłębić wiedzę niektórych uczestników. Dodatkowe treści mogą wzbudzać ciekawość i odpowiadać różnym typom uczących się.

W tej fazie podaj jak najwięcej precyzyjnych informacji, wymień wszystkie materiały dydaktyczne, narzędzia techniczne, jednostki lekcyjne i zadania dla modułu oraz wyjaśnij, jak przyczyniają się one do realizacji celów nauczania.

PLANOWANIE KONTROLI WIEDZY

Aby upewnić się, że pracownicy osiągnęli cele nauczania, należy zaplanować kontrole nauki. Podobnie jak w nauczaniu stacjonarnym, kurs online musi spełniać pewne standardy jakości. Formatywna ocena może być bardzo przydatna do weryfikacji treści nauczania, ponieważ pozwala prowadzącym dostosować treści kursu lub udzielić pomocy uczącym się. Formatywna ocena sprawdza wyniki uczących się w określonych przedziałach czasowych. Ta metoda oferuje większą elastyczność w poprawianiu efektów nauczania. Uczący się otrzymują ważne informacje zwrotne na temat postępów w nauce, co umożliwia szybkie reagowanie, jeśli konieczne jest zwiększenie wysiłków w celu osiągnięcia celów nauczania.

PODSUMOWANIE E-LEARNINGU

E-Learning to złożone i różnorodne podejście do nauczania z wykorzystaniem mediów elektronicznych. Jego zalety są oczywiste: niezależność od czasu i miejsca, niski koszt oraz szeroki i kreatywny zakres metod nauczania. Wady obejmują ograniczony kontakt fizyczny, wymagania techniczne oraz trudności w samodzielnej pracy dla niektórych uczestników. Jeśli wszystkie warunki zostaną spełnione, e-learning oferuje ogromne możliwości. Znajomość celów, kompetencji i potrzeb pozwala szybko znaleźć odpowiednią ofertę E-Learningu. Jeśli masz wątpliwości, Suchhelden zawsze służą pomocą.