LMS
Zastanawiasz się nad wprowadzeniem systemu zarządzania nauką (LMS) w swojej firmie? Oto wszystkie powody, które przemawiają za jego wdrożeniem, oraz aspekty, na które należy zwrócić uwagę przy wyborze LMS!
Uczenie się przez całe życie odgrywa w naszym społeczeństwie coraz ważniejszą rolę. Jednak w czasach niedoboru wykwalifikowanych pracowników, zarówno firmy, jak i pracownicy często mają ograniczone zasoby, aby utrzymać takie dążenia. LMS (System Zarządzania Nauczaniem) może być rozwiązaniem, które pozwala połączyć optymalną wydajność i wzrost wiedzy zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Bez ciągłego wysiłku w zakresie szkoleń i rozwoju, wymagania wynikające z cyfrowych zmian strukturalnych szybko mogą przewyższyć własne umiejętności, co w najgorszym przypadku zagraża pracy lub przyszłej konkurencyjności firmy. Dlatego poniżej przedstawiamy, jak przyszłość nauki może być kształtowana za pomocą LMS, na co zwrócić uwagę przy wyborze oraz jakie korzyści wiążą się z jego używaniem.
Niektórzy z Was, którzy mają dzieci w wieku szkolnym, a także studenci, prawdopodobnie wiedzą, czym jest LMS: to cyfrowa platforma, na której materiały dydaktyczne są przygotowane w taki sposób, aby umożliwiały przekazywanie wiedzy, jej ćwiczenie, ocenianie i dzielenie się nią. Początkowo LMSy miały swoje źródło w edukacji szkolnej i pojawiły się już około 15 lat temu.
Wraz z postępem cyfryzacji wiele zajęć stacjonarnych przenosi się częściowo lub całkowicie do przestrzeni cyfrowej – co może zaoszczędzić czas, zasoby i koszty. LMS w obszarze (dalszej) edukacji jest prostym rozwiązaniem, gdy pewne treści mają być przekazywane niezależnie od czasu i/lub lokalizacji. Zwłaszcza dla dużych firm LMS staje się szczególnie ważny, gdyż w takich przypadkach warto stworzyć wewnętrzną strukturę szkoleń, aby dostarczać precyzyjnie dopasowane treści.
Skrót LMS pochodzi z języka angielskiego i oznacza „Learning Management System”, czyli system zarządzania nauczaniem. To cyfrowa platforma, na której oferowane są kursy i szkolenia zarówno w formie jednostek samodzielnej nauki, jak i zajęć grupowych. W dobie cyfryzacji LMS-y odgrywają zatem kluczową rolę.
Podstawowe funkcje LMS obejmują zazwyczaj możliwość tworzenia i organizowania treści kursów, takich jak teksty, filmy wideo, pliki audio, prezentacje i pytania quizowe. LMS może również oferować szereg funkcji do interakcji i współpracy, na przykład możliwość zadawania pytań i prowadzenia dyskusji. Dodatkowo, LMS-y zazwyczaj mają funkcje oceny i monitorowania postępów w nauce, takie jak śledzenie wyników quizów czy analiza aktywności uczniów.
Przyszłość jest cyfrowa, co oznacza, że wszystkie aspekty życia, w tym edukacja, coraz bardziej korzystają z możliwości i szans, jakie niesie ze sobą cyfryzacja. W kontekście tego trendu cyfrowe uczenie się często odbywa się na platformach takich jak LMS, które oferują elastyczność w dostosowywaniu treści oraz innych aspektów.
Jednak korzystanie z LMS, zarówno dla nauczycieli, jak i uczniów, wymaga uwzględnienia kilku kwestii, ponieważ cyfrowe uczenie się różni się od tradycyjnej nauki stacjonarnej. Wprowadza ono zmiany w metodach uczenia się oraz wymaga samodyscypliny. Pojęcie „cyfrowe uczenie się” obejmuje wszelkie formy nauki i nauczania, które odbywają się online.
Nauka jest jak komunikacja: każdy jej doświadcza, niezależnie od tego, czy robi to świadomie, czy nie. Klasycznym podejściem jest nauczanie przez wykwalifikowaną osobę, która instruuje innych i uczy ich „przez działanie” lub zdobywanie wiedzy przez powtarzanie i doświadczenie, jak w przypadku małych dzieci uczących się chodzić. Te formy analogowej nauki od około 30 lat coraz bardziej łączą się z cyfrowym światem, który rozwija się dzięki komputerom.
Dzięki cyfryzacji praktycznie każda forma wiedzy może być teraz przekazywana i udostępniana cyfrowo. Oznacza to, że nie ma już wyłączności na przekazywanie wiedzy w formie analogowej. Wskazuje na to fakt, że firmy statystycznie wolą szkolić swoich pracowników na własnych platformach lub poprzez e-learning, aby zredukować koszty i czas.
Cyfrowe uczenie się umożliwia całkowicie nowe scenariusze edukacyjne i radykalnie zmienia rolę nauczycieli i uczniów. Dostęp do źródeł wiedzy, który wcześniej był zarezerwowany głównie dla nauczycieli, jest teraz dostępny dla wszystkich. Nauczyciele tracą swoją suwerenność nad wiedzą; zamiast tego zdobywają uznanie dzięki posiadaniu wiedzy kontekstowej i umiejętności klasyfikacji, znajomości powiązań, dbałości o jakość oraz umiejętności projektowania procesów nauczania i uczenia się.
Nauczyciele (czyli wykładowcy, szkoleniowcy, pracownicy działów szkoleniowych itp.) muszą zdobyć kompetencje do przekazywania wiedzy w obszarze cyfrowym lub moderowania i wspierania procesu zdobywania wiedzy oraz kierowania nowymi formami wspólnego uczenia się. W związku z tym, że czynniki takie jak brak wykwalifikowanych pracowników, internet i globalizacja coraz bardziej wpływają na codzienną pracę, potrzebne są cyfrowe rozwiązania edukacyjne. I tu właśnie wkracza LMS.
LMS to, krótko mówiąc, cyfrowa platforma edukacyjna, która różni się od typowych platform webinarowych, dzięki szerokim możliwościom zastosowania i narzędziom. Oto, co oznacza skrót LMS:
Niemniej jednak istnieją różne rodzaje LMS, które są dostosowane do różnych celów w zależności od grupy docelowej. Przekłada się to na różne typy LMS, które mogą spełniać różne potrzeby użytkowników.
Rodzaj LMS-a |
Cechy |
LMS DLA FIRM |
|
LMS szkolne / akademickie |
|
Bezpłatne vs. Płatne |
Za pomocą systemów zarządzania nauczaniem (LMS) firmy i instytucje edukacyjne mogą tworzyć, wdrażać i organizować własne programy nauczania online. Jednak model cenowy wielu narzędzi jest zbyt kosztowny dla małych firm i instytucji. Czynniki takie jak:
powinny być uwzględnione w całkowitym budżecie oprogramowania LMS. Ponadto mogą występować ukryte koszty, które dodatkowo obciążają ograniczone budżety.
Jeśli masz tylko kilku pracowników lub studentów, najlepszą opcją może być open-source LMS. Dzięki darmowemu narzędziu LMS można obniżyć koszty oprogramowania, zachowując jednocześnie najważniejsze funkcje LMS. Narzędzia open-source LMS można często używać i dostosowywać bezpłatnie, w przeciwieństwie do markowego oprogramowania z surowymi licencjami autorskimi, w którym nie masz dostępu do kodu źródłowego.
Open Source LMS oferuje zatem więcej możliwości dostosowywania w porównaniu do kosztownej licencji komercyjnej. Spośród setek dostępnych narzędzi LMS tylko garstka jest naprawdę darmowa lub open source. |
Chmura vs. Lokalny hosting |
Tutaj chodzi przede wszystkim o Twoją osobistą opinię: lokalny hosting ma sens przede wszystkim wtedy, gdy chodzi o wrażliwe treści, które powinny być dostępne tylko lokalnie. We wszystkich innych przypadkach zaleca się rozwiązanie w chmurze, ponieważ tylko w ten sposób wszyscy użytkownicy mają dostęp do LMS z dowolnego miejsca, a jednocześnie oszczędzasz sobie wysiłku związanego z instalacją i połączeniami zdalnymi. |
LCMS vs. LMS |
Chodzi przede wszystkim o to, ile wysiłku jesteś gotów ponieść? Główna różnica między LMS a LCMS polega na tym, że LCMS koncentruje się na tworzeniu treści edukacyjnych w celu zarządzania i tworzenia tych treści. LCMS to połączenie LMS i systemu zarządzania treścią (CMS). Używasz CMS do zarządzania treściami na swojej stronie internetowej. Zarządzanie wszystkim, co wiąże się z organizacją rozwoju pracowników, jest uciążliwym i czasochłonnym zadaniem. Z LMS możesz szybciej się zorganizować i zarejestrować, dzięki czemu masz więcej czasu na tworzenie lepszych materiałów edukacyjnych. |
W zależności od roli, w jakiej się znajdujesz i z jakim celem podejmujesz temat LMS, wiele różnych cech i możliwości odgrywa ważną rolę. Niemniej jednak nie ma jednego idealnego LMS ani jednego podstawowego języka programowania – przy wyborze LMS należy zachować ostrożność.
Do najstarszych systemów należy AICC (Aviation Industry Computer-Based Training Committee). Ten typ LMS umożliwia przesyłanie kursów za pomocą http i jest już przestarzały. Tylko nieliczne LMS i narzędzia autorskie są z nim w ogóle kompatybilne.
Z kolei SCORM (Sharable Content Object Reference Model) uważany jest za standard w świecie LMS. Jest używany do pakowania kursów e-learningowych opartych na quizach i wymaga użycia SCORM-kompatybilnego LMS. Ten system umożliwia LMS interakcję między zawartością a własnymi ustawieniami. Krótko mówiąc: dzięki SCORM tworzysz treści, które możesz jednocześnie automatyzować zgodnie z ustalonymi regułami.
xAPI (Experience API, Tin Can) jest rozwinięciem SCORM i posiada odpowiednio więcej funkcji:
Podobną alternatywą jest Tin Can, który obsługuje większość aktywności edukacyjnych, takich jak nauka w czasie rzeczywistym, nauka offline, nauka długoterminowa, nauka przez doświadczenie i symulacje.
LTI (Learning Tools Interoperability) łączy systemy edukacyjne: Dzięki interfejsowi LTI możliwa jest bezproblemowa integracja ze wszystkimi systemami zarządzania nauczaniem, w tym z ankietami Moodle. Również układ ankiety jest w pełni konfigurowalny pod względem treści i wyglądu. Na przykład możesz zobaczyć wyniki ankiety podczas jej przeprowadzania (jeśli administrator na to pozwoli), co sprawia, że czujesz się częścią procesu ankietowego i zwiększa to uczestnictwo w procesie feedbacku teraz i w przyszłości.
сmi5 jest najnowszym standardem dla LMS. Treści cmi5 mogą być wyświetlane na urządzeniach mobilnych, nawet offline – nacisk kładziony jest na społeczne uczenie się.
Nowoczesne narzędzia LMS są niezbędne, aby utrzymywać pracowników na bieżąco z aktualnymi lub nowymi wymaganiami w ich pracy, a także zapewniać, że koszty nauki nie wpłyną negatywnie na inne ważne działania biznesowe. Sposób, w jaki te narzędzia LMS szybko tworzą spersonalizowane kursy, umożliwiają zarządzanie i ocenę postępów, zapewnia, że firma może prowadzić swoją działalność bez krytycznych zakłóceń i spadków produktywności kluczowego personelu. Szkolenie pracowników jest bowiem integralną częścią struktury firmy i bezpośrednio wpływa na jej rentowność, zarządzanie oraz namacalne wyniki, które łatwo odzwierciedlają się w zwrocie z inwestycji firmy.
Materiały w LMS powinny być łatwe do przyswojenia i sensownie zbudowane pod względem dydaktycznym. Realizacja przyszłych działań edukacyjnych powinna odbywać się według tego samego schematu. Kluczowe elementy platformy edukacyjnej obejmują możliwość tworzenia, edytowania i trwałego zabezpieczania treści. Dlaczego jest to ważne? Elastyczność zarządzania odpowiednimi treściami pozwala na ich dostosowanie do indywidualnych potrzeb użytkowników. Kolejnym niezbędnym elementem jest zapewnienie jakości, które odnosi się do zrównoważonego rozwoju i trwałego uczenia się. Oznacza to posiadanie narzędzi umożliwiających jakościową ocenę osiągania celów edukacyjnych, takich jak quizy, testy oraz śledzenie czasu uczestnictwa i aktywności. Nasza rada: Zwróć uwagę na możliwość dostosowania ustawień, takich jak częstotliwość powtarzania quizów.
Chociaż przedstawione tutaj rozwiązania LMS w zasadzie mają te same funkcje i możliwości, poszczególni dostawcy różnią się w pewnych szczegółach. Właśnie te różnice mogą sprawić, że jedno oprogramowanie będzie dla Ciebie odpowiednie, a inne nie. Dlatego bądź ostrożny przy wyborze przyszłych narzędzi LMS, koncentrując się na następujących kluczowych punktach:
Ceny LMS są bardzo zróżnicowane. Niektórzy dostawcy oferują modele z miesięczną opłatą w zależności od zakresu funkcji, inni naliczają opłatę w zależności od maksymalnej liczby uczestników w kursie. Zastanów się z góry, czego potrzebujesz i z jakich dodatkowych funkcji możesz zrezygnować.
Jedna rzecz jest pewna: LMS nie jest platformą webinarową. Oznacza to, że webinary są tylko częścią możliwych treści w LMS. Dlatego koszty tych dwóch wariantów są bardzo różne: Profesjonalne LMS z szeroką gamą funkcjonalnych i dydaktycznych możliwości kosztuje więcej niż platforma, na której można tylko przesyłać e-learningi.
Dzięki nowoczesnym technologiom można korzystać z treści edukacyjnych na tablecie lub smartfonie. Ten wysoki zakres funkcji wymaga bardziej złożonego i przemyślanego projektu niż w przypadku tradycyjnych platform webinarowych. Dlatego rezerwacja lub subskrypcja takiego systemu nauczania może być cztery do pięciu razy droższa. Testy wykazały, że platformy webinarowe mogą kosztować od 20 do 100 euro w zależności od ich rodzaju i zakresu.
Cyfrowe kształcenie będzie w erze cyfryzacji zyskiwać na znaczeniu. W obliczu niedoboru wykwalifikowanych pracowników, wynikające z tego wymogi zawodowe są nie do przezwyciężenia bez odpowiednich szkoleń. Dlatego właśnie indywidualne, a także modułowe systemy LMS są korzystne w różnych obszarach życia i pracy:
Coraz więcej firm korzysta z platform edukacyjnych, aby szkolić swoich pracowników lub informować ich o wewnętrznych nowościach. Chodzi nie tylko o zdobywanie i przekazywanie wiedzy, ale także o wewnętrzną komunikację, która znajduje tu odpowiednią platformę. Ponadto osoby odpowiedzialne za szkolenia uzyskują indywidualne wglądy w postępy uczestników – co ma bezpośredni związek z sukcesem ekonomicznym firmy. Korzyści są oczywiste:
W zależności od przeznaczenia, budżetu i know-how, treści LMS mogą się różnić. Ważne jest, jakie obszary i zadania zamierzacie pokryć za pomocą LMS, ponieważ nie wszystko, co jest pożądane, można zrealizować w taki sam sposób. Oto kilka przykładów treści szkoleniowych, które mogą być użyteczne:
Treść |
Uzasadnienie |
Onboarding |
Dobrze przemyślany proces onboardingowy zaczyna się już podczas tzw. preboardingu, czyli jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem pracy. Jest to niezbędne, aby nowi pracownicy zostali dobrze wprowadzeni do zespołu, kultury organizacyjnej oraz struktury firmy. Proces ten można zautomatyzować, aby wspierał lub całkowicie przeprowadzał wdrożenie nowych pracowników, ponieważ jego zawartość rzadko się zmienia. |
Compliance |
Compliance to wewnętrzne wytyczne, do których muszą się stosować wszyscy pracownicy w firmie. LMS może pomóc w informowaniu pracowników o tych wytycznych. Aktualizowanie programu szkoleniowego jest proste: nowe wytyczne można wprowadzić do kursu w krótkim czasie lub pozostawić stare tak długo, jak to konieczne. |
Produkty |
Podczas wprowadzania nowych produktów ważne jest, aby pracownicy znali ich cechy i byli w stanie o nich mówić. Kursy LMS mogą być wykorzystane, aby w krótkim czasie zapewnić wszystkim pracownikom to samo zrozumienie i wiedzę o produkcie. |
Sprzedaż |
Jeśli masz wiele oddziałów lub niezależnych partnerów sprzedażowych, ważne jest, aby Twój zespół sprzedażowy był na bieżąco nie tylko z produktami, ale także z komunikacją i retoryką. Różne sytuacje sprzedażowe i modele działania mogą być łatwo przedstawione w LMS, aby pracownicy mogli ćwiczyć je tak długo, jak to konieczne. |
Baza danych |
Wiedza to potęga, dlatego dobre zarządzanie wiedzą jest kluczowe dla każdej firmy. W LMS wszystkie treści edukacyjne są przechowywane w jednym cyfrowym miejscu, co pełni funkcję bazy danych. Pracownicy, którzy nie uczestniczą w kursach, mogą w razie potrzeby szybko znaleźć odpowiednie informacje. To jest szczególnie ważne, gdy natychmiast potrzebna jest wiedza o produkcie. |
W dzisiejszych czasach sukces zawodowy i gospodarczy zależy od efektywności i elastyczności – nie tylko w procesie tworzenia wartości, ale także w radzeniu sobie z możliwościami cyfryzacji. W kontekście nauki zmiany są szczególnie zauważalne, ponieważ tradycyjne szkolenia stacjonarne ustępują miejsca cyfrowym ofertom edukacyjnym.
Te zmiany wzmacniają elastyczność każdego pracownika i umożliwiają większą swobodę:
Dzięki wykorzystaniu LMS pracownicy nie muszą już podróżować na szkolenia stacjonarne, ale mogą uzyskać dostęp do materiałów edukacyjnych z dowolnego miejsca. Dla firm LMS jest więc idealnym narzędziem. Przyjrzyjmy się teraz kilku kluczowym funkcjom LMS:
Możliwość tworzenia własnych kursów: To kluczowe, jeśli chcesz samodzielnie opracowywać i zarządzać treściami. Oprogramowanie pozwala odpowiedzialnym pracownikom tworzyć, edytować i zarządzać kursami. Mają oni dostęp do materiałów i struktury kursu za pośrednictwem swojego konta. Zazwyczaj to firmy są odpowiedzialne za tworzenie treści, ponieważ nikt lepiej nie wie, jakie materiały są potrzebne, niż pracodawca lub producent.
Monitoring postępów i standardy jakości: Aby zapewnić mierzalność i standard jakości, LMS powinien umożliwiać monitorowanie postępów w nauce. Jakość nauki jest ważna, ponieważ LMS często pozwala na dokumentowanie rozwoju (np. jak często test był powtarzany, gdzie leżą mocne strony itp.). Celem jest uzyskanie wartości dodanej z cyfrowego nauczania.
Certyfikacja i egzaminy: LMS oferuje funkcje tworzenia i zarządzania certyfikatami i egzaminami. Zwykle są to małe zadania refleksyjne lub testy na końcu kursu. Na podstawie wyników testów pracownicy otrzymują wewnętrzne certyfikaty. Jeśli większość uczestników ma trudności z danym tematem lub kursy są często przerywane, może to być sygnał do przeglądu treści.
Gamifikacja: Gamifikacja to nie tylko zabawa. Oznacza to zastosowanie zasad projektowania gier w aplikacjach niezwiązanych z grami. W LMS chodzi o stworzenie angażującego środowiska nauki, które motywuje uczestników i utrwala wiedzę. Gamifikacja zwiększa motywację do nauki, co poprawia efektywność edukacyjną.
Widok mobilny i dostępność: Aby LMS był akceptowany przez pracowników, musi umożliwiać dostęp do treści z różnych miejsc i urządzeń – kluczowy jest tutaj widok mobilny. Dzięki rozwiązaniu w chmurze, pracownicy potrzebują tylko przeglądarki. Wiele firm oferuje również aplikacje kompatybilne z LMS, które można zainstalować na smartfonach.
Funkcje wideo: Jeśli planowane są wirtualne sesje w ramach kursów LMS, powinna być dostępna funkcja wideo lub integracja z odpowiednim narzędziem. Umożliwia to ustalanie „stałych godzin” na wyjaśnianie pytań itp.
Personalizacja treści: Każdy użytkownik jest inny, co odnosi się również do użytkowników LMS. System powinien uwzględniać indywidualne umiejętności i kwalifikacje uczestników. LMS pozwala na dostosowanie ścieżek nauki, np. poprzez podział na moduły obowiązkowe i opcjonalne.
Branding korporacyjny: Dostosuj LMS do własnego stylu biznesowego. Większość oprogramowania umożliwia techniczne dostosowanie, co tworzy bardziej osobiste środowisko nauki.
Platforma interaktywna: Aby szkolenia były efektywne, warto udostępnić użytkownikom platformę do interakcji. Takie forum pozytywnie wpływa na motywację do nauki. Możesz zdecydować, gdzie wprowadzić tę funkcjonalność: w poszczególnych kursach lub w całym LMS.
Role i uprawnienia użytkowników: Ważne jest, aby móc rozróżniać różne role i związane z nimi uprawnienia w LMS. Standardowo wyróżnia się administratora, wykładowcę i uczestnika. Im szersze uprawnienia, tym więcej ustawień można dostosować.
W zależności od stopnia elastyczności, jaki oferuje używanie LMS, możliwości tworzenia kursów mogą się różnić. Często dostępny jest tzw. kurs wzorcowy, do którego wystarczy dodać treści, czasy dostępności oraz ewentualne pytania kontrolne. Bardziej typowe jest jednak, że posiadanie uprawnień administratora wiąże się z koniecznością samodzielnego stworzenia struktury kursu. W takim przypadku trzeba zbudować nową strukturę z możliwymi elementami w LMS, a następnie wypełnić ją tekstami, plikami PDF, wideo, WBT itp. Na szczęście w większości narzędzi możliwe jest wypełnienie za pomocą funkcji przeciągnij i upuść. LMS rozpoznaje klasyczne prezentacje, pliki audio i wideo, dokumenty oraz specjalne kursy SCORM. Staraj się łączyć treści, które na siebie nawzajem wpływają, w ścieżkę nauki. Tworzy to sensowne powiązania i upraszcza złożoność. Możesz zmieniać kolejność wydarzeń edukacyjnych, kryteria oceny i ewentualne świadectwa dla uczestników.
Po ukończeniu kursu możesz dodać uczestników. Można to zrobić, wysyłając im zaproszenia za pośrednictwem e-maila lub umożliwiając im samodzielną rejestrację w kursie lub na platformie. Następnie twoim zadaniem jest zarządzanie użytkownikami oraz rolami. W tym przypadku decydujesz, które prawa użytkowników będą przyznane. Standardowo rozróżnia się uczestników, wykładowców i administratorów.
Po zakończeniu kursu warto skorzystać z możliwości mierzenia efektywności nauki, aby móc śledzić rozwój uczniów.
Kultura uczenia się odnosi się do konwencjonalnych praktyk, wspólnych wartości oraz znaczenia edukacji, nauki i rozwoju. Kultura jest potężnym motorem działania ludzi, także w organizacjach. W kontekście nauki, kultura uczenia się stanowi istotny czynnik. Badania empiryczne pokazują, że istnieje związek przyczynowy między kulturą uczenia się a wynikami firmy.
Każdy uczestnik ma różne mocne i słabe strony w swoim procesie nauki, dlatego często konieczne jest dostosowanie tempa nauki i treści kursu. Dostosowane wideo przekazuje treści poprzez oglądanie i słuchanie, podczas gdy podcasty kierują procesem nauki głównie poprzez słuchanie. WBT (Web-Based Training) oferuje interaktywne możliwości kształtowania procesu nauki i jest kolejną alternatywą dla nauki cyfrowej. Dowiedz się, które media są najbardziej odpowiednie z pedagogicznego punktu widzenia.
Słowo „rodzaj nauki” opisuje podejście metodyczno-dydaktyczne i jego wdrożenie w różnych kontekstach. Obecnie istnieje kilkadziesiąt rodzajów nauki, z których tylko niektóre są aktualnie w trendzie. Termin „rodzaj nauki” jest nieprecyzyjny, ponieważ często obejmuje inne cechy niż formalne aspekty nauki, podczas gdy na przykład „eLearning” wyróżnia się dzięki zastosowaniu środków technicznych w porównaniu do innych rodzajów nauki.
Możliwości uczestnictwa w seminariach, szkoleniach i innych wydarzeniach edukacyjnych są obecnie niemal nieograniczone. Każdy znajdzie coś dla siebie: niezależnie od formatu, treści, kosztów czy certyfikacji. Nauka za pomocą LMS to tylko jedno z wielu rozwiązań technicznych, które ma jednak wyraźną zaletę – może być stosowane we wszystkich formach nauki i edukacji.
Przed podjęciem decyzji o zakupie lub subskrypcji LMS, należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Nasza rada: zdecydowanie polecamy wybór LMS w chmurze. Dzięki temu zarówno nauczyciele, jak i uczniowie mają zawsze i przede wszystkim niezależny od lokalizacji dostęp do treści edukacyjnych – niezależnie od tego, czy są w domu, w pociągu, czy w poczekalni.
System płatności, jeśli jest dostępny, powinien być prosty i dostosowany do potrzeb klientów. Upewnij się, że system zarządzania nauką (LMS) w pełni odpowiada Twoim potrzebom, życzeniom i celom, ponieważ według aktualnych testów rzadko zdarza się system, który można tak dobrze dostosować do użytkownika. W rzeczywistości, z perspektywy ekspertów testowych, ze względu na już dość skomplikowaną naturę systemów zarządzania testami, w większości przypadków trudno jest później zintegrować wymagane moduły, a nauka obsługi LMS w świetle obecnych testów jest niemal niemożliwa. Po przeprowadzonym teście często okazuje się konieczne wynajęcie wcześniej zarezerwowanego systemu na nowo i pokrycie związanych z tym dodatkowych kosztów.