SEO dla WordPressa
Z tą instrukcją SEO dla WordPressa zoptymalizujesz swoją stronę internetową, aby osiągnąć jak najlepszy sukces oraz zapewnić odwiedzającym Twoją stronę wartościowe treści na temat Twojej branży!
Bez wątpienia, jeśli chodzi o budowę strony internetowej, trudno ominąć WordPressa. Liczby mówią same za siebie – około jedna trzecia opublikowanych stron internetowych działa na systemie zarządzania treścią (CMS) WordPress.
Jednak samo korzystanie z jednego z najpopularniejszych systemów CMS nie oznacza, że Twoja strona automatycznie znajdzie się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwarek. Optymalizacja SEO dla WordPressa nie jest łatwa i wymaga dużo czasu oraz cierpliwości, zanim osiągniesz pożądane wyniki.
Kiedy po raz pierwszy otworzysz pulpit nawigacyjny WordPressa, z pewnością pojawi się wiele pytań.
Abyś nie błądził od samego początku, przygotowaliśmy dla Ciebie instrukcję SEO dla WordPressa na rok 2022. Przedstawia ona podstawowe zrozumienie optymalizacji dla wyszukiwarek oraz zawiera przydatne wskazówki i triki dotyczące SEO w WordPressie.
W przyszłości patrz na WordPressa nie tylko z perspektywy właściciela strony, ale także z punktu widzenia wyszukiwarek. Tylko wtedy, gdy zrozumiesz, na co zwracają uwagę Google i inne wyszukiwarki, Twoja strona może zająć czołowe pozycje w rankingu.
Przed rozpoczęciem chcemy zaznaczyć, że instrukcja WordPress SEO 2022 nie gwarantuje miejsca w Top 3 wyników wyszukiwania, ale pomoże Ci zoptymalizować Twoją stronę pod kątem wyszukiwarek.
Jak we wszystkim w życiu, sukces wymaga dużo pracy, więc samo zainstalowanie wtyczki, takiej jak Yoast SEO, nie sprawi, że strona magicznie pojawi się na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Nie!
WordPress SEO to ciągły proces, wyobraź sobie to jako serię małych kół zębatych. Poruszając pierwsze, wprawiasz w ruch drugie, trzecie i tak dalej.
Poniższa instrukcja jest odpowiednia zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych użytkowników. Jeśli posiadasz już podstawową wiedzę na temat optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, kolejne akapity pomogą Ci w pełni wykorzystać potencjał Twojej strony internetowej.
Dla tych, którzy nie posiadają umiejętności programistycznych i dla których HTML to obce pojęcie, system zarządzania treścią (CMS) WordPress stanowi doskonałą alternatywę do budowy strony internetowej.
WordPress jest oprogramowaniem typu open source, licencjonowanym na podstawie GPLv2. Oznacza to, że każdy może bezpłatnie korzystać z tej platformy oraz ją modyfikować.
W zasadzie CMS to narzędzie, które umożliwia zarządzanie i wprowadzanie istotnych zmian na stronie internetowej, bez potrzeby bycia deweloperem.
Zainstalowanie wtyczki i patrzenie, jak Twoja strona skacze z miejsca 0 na 1 w wynikach wyszukiwania? System zarządzania treścią w połączeniu z odpowiednią optymalizacją WordPress SEO to gwarancja dobrych wyników, ale cudów nie ma. Bez odpowiednich działań optymalizacyjnych, Twoja strona zniknie gdzieś w wynikach wyszukiwania lub w najgorszym przypadku, nie zostanie nawet zaindeksowana.
Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek dla WordPressa to szerokie zagadnienie, które nie jest możliwe do załatwienia w 5 minut. WordPress SEO wymaga mniej pracy niż tradycyjna optymalizacja, ale aby osiągnąć pożądane rezultaty, potrzebna jest cierpliwość.
Ważne jest, aby nie podejmować działań wyłącznie z myślą o Google i innych wyszukiwarkach, ale patrzeć również z perspektywy użytkownika.
WordPress SEO obejmuje zarówno działania optymalizacyjne związane z treścią i strukturą, jak i kwestie techniczne. Dodatkowo hosting i motyw mają znaczący wpływ na wydajność strony.
Jak widać, optymalizacja SEO dla WordPressa jest bardzo wszechstronna. W dalszej części instrukcji przyjrzymy się bliżej poszczególnym obszarom.
Proces optymalizacji WordPress SEO wymaga czasu, ale są narzędzia, które mogą ułatwić pracę. Mowa tu o wtyczkach, które omówimy później.
Jak już wcześniej wspomniano, WordPress SEO nie działa jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, ale wymaga pewnych działań optymalizacyjnych, aby osiągnąć dobre wyniki w wyszukiwarkach.
Obecnie niezliczone osoby korzystają z WordPressa do budowy swoich stron internetowych, dlatego konieczne są coraz bardziej wyrafinowane strategie. Dla już ustabilizowanych stron, które znajdują się na szczycie wyników wyszukiwania (SERP), konieczne jest uważne obserwowanie konkurencji. Tylko w ten sposób można szybko reagować na zmiany i dostosowywać WordPress SEO, aby uniknąć spadku w rankingu.
Od technologii po treść, w tej instrukcji pokażemy, jak działa WordPress SEO. Dajemy wgląd w poszczególne obszary optymalizacji dla wyszukiwarek i wyjaśniamy, które z nich warto mieć na uwadze w przyszłości.
Krok po kroku dowiesz się, jakie działania są niezbędne dla dobrego WordPress SEO. Nie można oczywiście omówić każdej pojedynczej struktury, dlatego przedstawiamy ogólny wgląd w każdy obszar.
Aby wszystko było jasne, niektóre działania optymalizacyjne z zakresu treści, struktury i technologii mogą się wzajemnie przenikać.
Dobry pakiet hostingowy to pierwszy krok do sukcesu w WordPress SEO. W tym przypadku priorytetem powinna być jakość, a nie cena.
Managed-Hosting dla WordPressa to sprawdzony wybór. Na takim serwerze WordPress zajmuje się konserwacją, a Ty nie musisz się o to martwić.
Główne zalety:
Rekomendowani dostawcy:
Wysokiej jakości hosting dla WordPressa powinien charakteryzować się:
Flywheel oferuje pakiet już od 13 dolarów miesięcznie. Istnieje jednak wielu innych dostawców, często w niższej cenie. Należy jednak pamiętać, że mogą one nie być optymalnie dostosowane do WordPressa. Jeśli jednak wiesz, na co zwrócić uwagę, również tańsze opcje mogą być skuteczne.
Obok hostingu, kluczową rolę w WordPress SEO odgrywa przyjazny dla SEO motyw. Motyw powinien być responsywny i wydajny. Responsywny design oznacza, że wygląd strony automatycznie dostosowuje się do rozmiaru ekranu urządzenia. W marcu 2021 Google wprowadziło aktualizację, która koncentruje się na zasadzie Mobile-First. Dlatego Twoja strona powinna być dostosowana do urządzeń mobilnych.
Google oferuje narzędzie Mobile-Friendly Tool, które umożliwia sprawdzenie czy strona jest już dostosowana do urządzeń mobilnych. Ważnym punktem przy wyborze motywu w kontekście WordPress SEO jest szybkość ładowania. Instaluj tylko te wtyczki, które są niezbędne dla Twojej strony. W przeciwnym razie ucierpi na tym czas ładowania. Ponadto, nieaktywne lub nieużywane wtyczki mogą powodować błędy na stronie.
Za pomocą narzędzia Pagespeed Insight Tool możesz uzyskać ogólny przegląd czasu ładowania strony. Jeśli decyzja dotycząca motywu została podjęta przed zapoznaniem się z WordPress SEO Anleitung 2022, w większości przypadków zmiana motywu może nie przebiegać bezproblemowo. Sprawdź to wcześniej! Jeśli zmiana nie wydaje się zbyt skomplikowana, jest ona zalecana.
Inne ważne czynniki przy wyborze motywu dla SEO WordPress
1. Tylko jeden nagłówek H1 w tekście
2. Prawidłowa hierarchia nagłówków
3. Nagłówki HTML znajdują się tylko w głównej treści
Wybór odpowiedniego motywu musi być dobrze przemyślany, ponieważ wyznacza on kierunek dla przyszłej, dobrze działającej strony WordPress SEO.
Z niewłaściwym motywem optymalizacja Onpage może pochłonąć ogromne ilości czasu. Wybierając odpowiedni motyw, można zaoszczędzić dużo cennego czasu.
Trzy polecane motywy:
W poniższych akapitach omówimy najważniejsze ustawienia w WordPressie, aby zoptymalizować Twoją stronę dla Google i innych wyszukiwarek.
Jeśli Twoja strona istnieje już od dłuższego czasu i jest indeksowana przez Google, powinieneś dla wszystkich zmian URL skonfigurować odpowiednie przekierowania 301. W przeciwnym razie pojawi się komunikat „404 Strona nie znaleziona”, co negatywnie wpłynie na SEO Twojej strony.
Po pierwsze, negatywnie wpływa to na doświadczenie użytkowników, a po drugie, wysyła roboty wyszukiwarek w „puste miejsce”. Dodatkowo, tzw. backlinki prowadzące do nieistniejących stron nie mają pozytywnego wpływu na autorytet domeny.
Przejdźmy do technicznej konfiguracji optymalizacji SEO dla WordPressa.
Należą do nich:
Między innymi, musisz zdecydować czy używać domeny z „www” czy bez. Czy to jest ważne dla SEO WordPressa? Wyjaśniamy w następnym akapicie.
Czy dla SEO WordPressa ma znaczenie, czy domena jest z „www” czy bez? Zasadniczo można powiedzieć, że nie jest to zbyt istotne. Jeśli używasz domeny bez „www”, powinieneś skonfigurować przekierowania, czyli: jeśli użytkownik wpisze „www.searchhero.pl” w pasek
wyszukiwania, nastąpi przekierowanie na „searchhero.pl”. Pod względem technicznym jest to ważne, natomiast nie ma to dużego znaczenia dla SEO WordPressa. Domena z „www” oferuje większą elastyczność.
Oto powody przemawiające za tą opcją:
Gdy dodasz swoją stronę do Google Search Console, musisz podać wersję domeny. Inną możliwością jest wskazanie tego w wtyczce Yoast SEO. Jak korzystać z Yoast do SEO WordPressa, wyjaśnimy później. Dodatkowo, URL należy wprowadzić w kokpicie WordPressa w menu Ustawienia > Ogólne.
Bez odpowiednich ustawień cała optymalizacja SEO WordPressa nie przyniesie efektu! Aby Google i inne wyszukiwarki mogły przeszukiwać, indeksować i rankować stronę, należy to umożliwić w ustawieniach.
W menu Ustawienia > Czytanie możesz zezwolić wyszukiwarkom na dostęp do strony. Wystarczy usunąć odpowiednie zaznaczenie w wierszu „Widoczność dla wyszukiwarek”.
Czy powinieneś zezwolić wyszukiwarkom na przeszukiwanie strony, zależy od jej stanu. Jeśli strona jest jeszcze w budowie, nie ma wystarczającej ilości treści lub brakuje jej odpowiedniej struktury URL, warto na początku odmówić wyszukiwarkom indeksacji.
Zalecamy zawsze skonfigurować przekierowania, aby odwiedzający Twoją stronę internetową mogli się na nią dostać zarówno z „www”, jak i bez. Aby skonfigurować przekierowania dla WordPress SEO, masz do wyboru dwie opcje:
Dla łatwiejszej obsługi, zwłaszcza dla nowicjuszy, polecamy wtyczkę. Jeśli masz już pewne doświadczenie, możesz użyć pliku .htaccess. Ponieważ wiele może pójść nie tak, zaleca się wykonanie kopii zapasowej.
Google traktuje każdą stronę jako oddzielną witrynę, dlatego zalecamy tworzenie katalogów dla WordPress SEO. Jeśli zdecydujesz się na subdomeny, musisz wiedzieć, że będzie to wymagało znacznie więcej pracy przy optymalizacji.
Katalogi można łatwo stworzyć i oszczędzają one czas, co przyciąga większy ruch na stronie.
Dla Google Bota plik robots.txt jest kluczowy w określaniu, czy strona może być przeszukiwana. Jeśli chcesz zająć się WordPress SEO, powinieneś zapoznać się z plikiem robots.txt. Dzięki komendom takim jak „follow” lub „nofollow” masz znaczący wpływ na indeksowanie stron.
Robots.txt wpływa nie tylko na indeksowanie, ale także dzięki komendom „allow” i „disallow” określa, które obszary strony mają być przeszukiwane przez Google Bota.
Dla optymalnych wyników WordPress SEO zalecamy stworzenie dwóch map stron: XML Sitemap, którą wyślesz do Google Search Console, oraz HTML Sitemap, którą zamieścisz na swojej stronie internetowej.
Dzięki wtyczce Yoast możesz stworzyć XML Sitemap i przesłać ją do wyszukiwarek. Aby proces był automatyczny, wystarczy przejść do ustawień wtyczki, kliknąć na > Ogólne > Funkcje i włączyć tam suwak.
Alternatywnie, XML Sitemap można stworzyć za pomocą wtyczki The SEO Framework lub WP SEO. Aby sprawdzić, czy Sitemap został poprawnie aktywowany, dodaj „sitemap_index.xml” do swojej domeny.
Przykład: www.suchhelden.de/sitemap_index.xml
HTML Sitemap można również stworzyć za pomocą wtyczki WP Realtime Sitemap.
Po utworzeniu obu map stron można rozpocząć indeksowanie witryny. Wystarczy wysłać XML Sitemap do wyszukiwarek.
Wysyłka XML Sitemap do:
Po przeprowadzeniu WordPress SEO Twoja strona powinna jak najszybciej pojawić się w wyszukiwarkach. Po indeksowaniu może minąć kilka dni, zanim wyszukiwarka zindeksuje nowe treści, ponieważ sama określa swoją częstotliwość przeszukiwania.
Google oferuje jednak możliwość przyspieszenia tego procesu w Google Search Console. Możesz zmusić wyszukiwarki do szybszego przeszukiwania treści za pomocą funkcji „force crawl”. W Search Console znajdziesz to pod Overview > URL Inspection.
Wprowadź swoją stronę w Search Console i kliknij „Request Indexing”. Następnie pojawi się okno powiadomienia z odpowiednią informacją zwrotną.
Nie tylko użytkownicy uwielbiają przejrzyste linki, ale także Google i inne wyszukiwarki. Ważne jest, aby adresy URL były zrozumiałe. Oznacza to, że użytkownik powinien wiedzieć, czego dotyczy dana podstrona, patrząc na jej adres.
Przeciwieństwem zrozumiałego adresu URL jest niezrozumiały adres URL. Takie adresy zawierają zbędne informacje, znaki specjalne, kryptograficzne liczby lub identyfikatory i nie przekazują użytkownikowi żadnych informacji na temat permalinka.
W WordPress SEO zdecydowanie odradza się używania liczb, identyfikatorów lub dat w linkach.
Przykład:
Zrozumiały URL:
searchhero.pl/wordpress-seo-tutorial
Niezrozumiały URL:
searchhero.pl/artykul/23413
Ważne aspekty przy tworzeniu adresu URL:
W ustawieniach w WordPress-Dashboard możesz określić strukturę permalinków. Dostępnych jest sześć opcji:
Dla WordPress SEO zaleca się „strukturę niestandardową” lub „nazwę wpisu”. W większości przypadków warto używać „nazwy wpisu” jako permalink. Jeśli domyślna struktura nie jest odpowiednia, możesz wybrać „strukturę niestandardową” dla swojego WordPress SEO.
Pomoc Yoast SEO
W tym kroku Yoast SEO jest bardzo pomocny. Strukturę można bezpośrednio wprowadzić na stronie wpisu. Jeśli masz wyłączony edytor Gutenberg i korzystasz z klasycznego edytora, możesz edytować permalink, klikając „Edytuj”.rückgreifen, können Sie unter „Bearbeiten“ den Permalink individuell eingeben.
Skracanie długich tytułów
Niektóre wpisy mają wyjątkowo długie tytuły, dlatego warto skrócić adres URL. Poniżej przykład, jak może wyglądać skrócony URL:
Tytuł: WordPress SEO – Pomocny przewodnik krok po
kroku Przykład: www.przykład.pl/wordpress-seo-instrukcja
Dzięki tym prostym krokom Twoje adresy URL będą bardziej przyjazne zarówno dla użytkowników, jak i dla wyszukiwarek, co pozytywnie wpłynie na Twoje WordPress SEO.
Jeśli dokonujesz zmiany permalinku na już istniejącej i zindeksowanej przez wyszukiwarki URL, wiąże się to z pewnymi trudnościami. Niezależnie od tego, czy chcesz skrócić istniejący URL, czy zoptymalizować go pod kątem SEO WordPressa, nie unikniesz przekierowania na nową stronę.
Stary link jest już dostępny w wyszukiwarkach, dlatego konieczne jest skonfigurowanie przekierowania 301. Jeśli tego nie zrobisz, istnieje ryzyko, że przyszli odwiedzający trafią na stronę błędu 404. To z kolei prowadzi do zwiększenia współczynnika odrzuceń (Bounce Rate). Co z kolei zagraża SEO WordPress i skłania Google do uznania witryny za mniej istotną. W dłuższej perspektywie zagrożony jest ranking strony!
Do przekierowania idealnie nadaje się wtyczka Redirection. Po pomyślnej instalacji znajdziesz ją w menu „Ustawienia” lub „Narzędzia” w panelu WordPress.
Możesz zamienić połączenie HTTP na HTTPS za pomocą szyfrowania SSL. Bezpieczny protokół transmisji danych Hypertext Transfer Protocol Secure, w skrócie HTTPS, odpowiada za bezpieczne przesyłanie danych.
Szyfrowanie SSL oznacza Secure Socket Layer, które zostało zastąpione przez jego następcę Transport Layer Security, w skrócie TLS. Jednak wciąż używa się określenia SSL.
Zasadniczo SSL jest protokołem szyfrowania, który jest bardzo ważny dla SEO WordPressa.
Jeśli Twoja strona nadal działa na HTTP, konieczne jest jak najszybsze przejście na HTTPS. Dla Google i innych wyszukiwarek jest to ważny czynnik rankingowy. Zwłaszcza w kontekście ochrony danych, SSL jest nieodzownym elementem SEO WordPressa.
Jeśli prowadzisz stronę, na której przetwarzane są dane osobowe, na przykład za pomocą formularza zamówienia lub kontaktowego, posiadanie certyfikatu SSL lub TLS jest obowiązkowe!
Twoi odwiedzający mogą rozpoznać, czy strona posiada certyfikat, dzięki małej kłódce obok URL.
Jeśli nie masz jeszcze certyfikatu TLS na swojej stronie, może to prowadzić do wyższych współczynników odrzuceń i niepewności użytkowników. Klikając na stronę, pojawia się komunikat „Połączenie z tą stroną nie jest bezpieczne”. Zwłaszcza strony z funkcją płatności nie mogą obejść się bez szyfrowania SSL.
Aby osiągnąć sukces w SEO WordPress, musisz zatem skorzystać z takiego certyfikatu.
Czas ładowania odgrywa kluczową rolę w SEO WordPress. Jest to ważny czynnik rankingowy, który można zoptymalizować na różne sposoby.
Jednym ze sposobów optymalizacji jest zmniejszenie rozmiaru obrazów.
Zbyt duże pliki graficzne negatywnie wpływają na czas ładowania. Jest to tylko jeden z wielu czynników wpływających na czas ładowania w SEO WordPress.
SEO WordPress można również poprawić za pomocą wtyczki. Wtyczka W3 Total Cache, która wykonuje statyczne buforowanie strony, co skraca czas ładowania.
Każdy odwiedzający Twoją stronę jest zapisywany w tzw. pamięci podręcznej (cache) i przy kolejnym odwiedzeniu strony dane są ładowane właśnie z tej pamięci.
Aby ten proces przebiegał sprawnie, przeglądarka (klient) wysyła zapytanie do serwera, czy dane w pamięci podręcznej uległy zmianie. Jeśli dane nie uległy zmianie, strona jest ładowana z cache.
Caching powoduje, że serwer wysyła sygnał do klienta, aby przez określony czas nie wykonywać żadnych zapytań. To przyczynia się do szybszego ładowania strony, co ma pozytywny wpływ na SEO WordPressa.
Możesz skonfigurować caching za pomocą wtyczki WordPress albo poprzez dodanie kodu do pliku .htaccess bezpośrednio na hostingu.
Kompresja danych pomaga szybciej pobierać zawartość z serwera. Dzięki temu przeglądarka może szybciej załadować dane. Serwer przechowuje dane w skompresowanej formie, co pozytywnie wpływa na SEO WordPressa.
Kompresja danych może zmniejszyć rozmiar stron HTML nawet o 25% w stosunku do ich pierwotnej wielkości. Im więcej tekstowych treści znajduje się na stronie, tym więcej można skompresować. Teksty HTML można zmniejszyć o 10-20%.
Kompresję można wprowadzić przez dodanie kodu do pliku .htaccess. Przed wykonaniem tej czynności ważne jest wykonanie kopii zapasowej, ponieważ błędne wprowadzenie kodu może spowodować awarię strony. Oprócz kopii zapasowej, warto zdobyć szczegółową wiedzę na temat kompresji danych.
Możesz zastosować metodę Minify, aby usunąć zbędne fragmenty kodu z plików CSS i Javascript. Dzięki temu zmniejsza się ich rozmiar, co również pozytywnie wpływa na SEO WordPressa.
Do tego celu istnieje specjalna wtyczka „Better WordPress Minify”.
Jak już wcześniej wspomnieliśmy, czas ładowania strony ma duży wpływ na SEO WordPressa. Kompresja obrazów może przyspieszyć ładowanie Twojej strony.
Jeśli edytujesz lub tworzysz obrazy w Photoshopie, masz pewną przewagę. Oprogramowanie to umożliwia dostosowanie obrazów do treści webowych, czyli ich kompresję.
Obrazy w formacie JPEG można skompresować do 80% jakości. Aby optymalnie dostosować obrazy do SEO WordPressa, pomoże Ci wtyczka Optimus. Alternatywą jest również wtyczka „Imagify”, która także oferuje kompresję obrazów.
Jak już wspomnieliśmy, w marcu 2021 roku Google wprowadziło nowe uaktualnienie, które przy indeksowaniu stron kładzie szczególny nacisk na optymalizację mobilną. Podstawę optymalizacji mobilnej stanowi wybór responsywnego motywu WordPressa.
Jeśli decyzja o wyborze motywu zapadła przed przeczytaniem tego poradnika SEO WordPressa, zmiana na nowy motyw może wiązać się z pewnymi problemami.
Często przy zmianie motywu istniejące treści nie są prawidłowo wyświetlane. W takim przypadku może pomóc wtyczka „Wptouch”, która ułatwia mobilną optymalizację strony.
W SEO WordPress nie tylko aspekt techniczny odgrywa kluczową rolę, ale również budowa, a właściwie struktura strony.
Wielu twierdzi, że w optymalizacji OnPage najważniejsza jest technika, zupełnie ignorując strukturę strony. Dobre SEO WordPress uwzględnia zarówno aspekt techniczny, jak i strukturę strony. Tak samo widzi to Google Bot podczas indeksowania.
Oznacza to, że Twoja strona potrzebuje jasnej struktury. Google i inne wyszukiwarki uwielbiają dobrze zorganizowane strony. Dzięki temu łatwiej mogą przetwarzać treści, oceniać je i ostatecznie nadawać im rankingi. Struktura strony w SEO WordPress pomaga Google lepiej analizować witrynę, dzięki czemu crawler rozpoznaje, o czym jest ta strona i jakie istotne treści się na niej znajdują. Można więc powiedzieć, że im bardziej istotne są treści na Twojej stronie, tym lepsze będą jej wyniki w rankingu.
Kiedy mówimy o linkach w SEO WordPress, od razu przychodzi na myśl termin „backlinki”. Nie należy jednak zapominać o wewnętrznych linkach na swojej stronie.
Wewnętrzne linkowanie jest ważne. Dobrze linkowana strona zyskuje lepszą ocenę, co pozytywnie wpływa na ranking.
Ogólnie rzecz biorąc, kategorie i tagi pomagają uporządkować dane na stronie. Użytkownik może za pomocą kategorii segregować treści na różne tematy i na przykład, klikając wybraną kategorię, przeglądać treści przypisane do tej kategorii.
Ostatecznie można sobie wyobrazić kategorie jako spis treści strony internetowej. Charakteryzują się one hierarchiami, a podział może być dodatkowo przeprowadzony na podkategorie.
Tagi również pomagają w podziale treści. Grupują różne wpisy, które są oznaczone określonym słowem kluczowym (tagiem). Jednak w przeciwieństwie do kategorii, tagi nie mają hierarchii.
Wyszukiwarki uwielbiają struktury, dlatego pamiętaj o tym aspekcie przy optymalizacji SEO w WordPressie.
Aby wzbogacić swoje kategorie i tagi treścią, pomoże Ci wtyczka „Rich Text Tags”. Na przykład, możesz mieć kategorię o nazwie „WordPress SEO” i umieścić w niej wszystkie wpisy oznaczone tagiem „Struktura strony internetowej”.
Strony czy posty? Oba mają swoje zalety i wady w kontekście SEO w WordPressie. W przypadku optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, wpisy oferują więcej możliwości optymalizacji niż strony.
Jednak w niektórych przypadkach może mieć sens, aby wybrać stronę zamiast wpisu.
Strony:
Wpisy:
Dla SEO w WordPressie oznacza to, że wpisy są używane w blogach lub poradnikach, podczas gdy strony najlepiej nadają się na landing page lub strony usług.
Breadcrumbs to ścieżki nawigacyjne, które ukazują strukturę strony internetowej. Breadcrumbs nazywane są również nawigacją okruszkową i stanowią drugorzędny schemat nawigacji, który informuje użytkownika o jego lokalizacji na stronie.
Można je porównać do drogowskazu, który wskazuje drogę do celu za pomocą różnych znaków. Dla SEO w WordPressie nawigacja Breadcrumbs jest niezbędna, ponieważ przedstawia hierarchiczną nawigację strony.
Breadcrumbs są zazwyczaj wyświetlane poziomo, a oddzielone są znakiem > (większe niż). Dzięki znakowi > można zobaczyć, na którym poziomie strony się znajdujemy. Co sprawia, że nawigacja Breadcrumbs jest tak niezbędna w SEO w WordPressie? Krótko mówiąc: struktura! Każda optymalizacja strukturalna na stronie wpływa pozytywnie na możliwość przeszukiwania jej przez roboty wyszukiwarek. Breadcrumbs pomagają wyszukiwarkom lepiej analizować stronę. Jeśli nawigacja Breadcrumbs nie jest zawarta w Twoim motywie WordPress, pomocne może okazać się Yoast SEO.
Izolacja treści zwana inaczej Content Siloing dzieli zawartość strony internetowej na grupy, co również pozytywnie wpływa na strukturę i ostatecznie na SEO w WordPressie.
Obrazowo można to przedstawić jako rozdziały książki, w których znajdują się wszystkie podobne treści.
W poszczególnych grupach można znaleźć tematycznie i specjalistycznie powiązane treści. Później, w sekcji dotyczącej badań słów kluczowych, wrócimy do tematu Siloing, ponieważ słowa kluczowe mają ważny wpływ na późniejszą strukturę strony internetowej.
Również dynamiczne paski boczne (sidebary) i stopka (footer) są czynnikami, których nie można lekceważyć.
Odpowiednio dobrany szablon, estetyczne zdjęcia – to wszystko składa się na solidną stronę WordPress. Jednak samo projektowanie nie zatrzyma odwiedzających na stronie.
Bardziej istotne jest, aby treść była odpowiednia, nie tylko dla SEO w WordPressie, ale także dla użytkownika. W następnych akapitach wyjaśnimy, jak optymalizować treści zarówno dla odwiedzających, jak i dla wyszukiwarek.
Komentarze również odgrywają ważną rolę w treści.
Analiza słów kluczowych odgrywa ważną rolę, jeśli chodzi o widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania Google i innych wyszukiwarek.
Działa to poprzez publikowanie na stronie internetowej treści związanych z danym słowem kluczowym, które są dostosowane do odpowiednich intencji wyszukiwania.
Analiza słów kluczowych jest niewątpliwie czasochłonnym procesem. Jednak, jeśli poświęcisz wystarczająco dużo czasu, ostatecznie się to opłaci.
Z badań wynika, że ostateczne kształtowanie struktury strony internetowej idzie w parze ze strategią treści. Już wyjaśniliśmy, jak ważna jest struktura dla SEO w WordPressie.
Istnieje kilka przydatnych narzędzi, które ułatwiają pracę przy analizie i SEO w WordPressie. Oto kilka pomocnych narzędzi, które dla Ciebie wybraliśmy:
Swoją drogą, odpowiednia analiza słów kluczowych prowadzi do tzw. silosowania, które sprawia, że strony i treści są lepiej uporządkowane. Mimo dokładnej analizy, nie zapominaj o perspektywie użytkownika oraz kluczowych tematach związanych ze słowami kluczowymi.
SEO w WordPressie obejmuje również pisanie tekstów optymalizowanych pod kątem wyszukiwarek. Często pojawiają się pytania, takie jak: „Co to jest tekst SEO?” lub „Na co zwrócić uwagę przy tekście SEO?”
Kiedy rozmawiamy o tekstach SEO, często porusza się kwestię gęstości słów kluczowych. Niemniej jednak, taki tekst zależy od wielu innych czynników.
W SEO dla WordPressa gęstość słów kluczowych na pewno nie jest najważniejsza. W rzeczywistości odgrywa ona raczej drugorzędną rolę i może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie. Szkodliwe staje się to wtedy, gdy dochodzi do przesadnego „keyword stuffingu” - przesadne wstawianie słów kluczowych.
Nie tylko gęstość słów kluczowych ma znaczenie, ale co zatem zawiera dobry tekst SEO?
To, czy tekst jest dobry czy zły, może być przedmiotem dyskusji. Niemniej jednak istnieją ważne kryteria w SEO, które należy uwzględnić, aby na końcu zadowolić zarówno odwiedzających, jak i wyszukiwarki.
Oto pięć kluczowych kryteriów:
Bez wątpienia obrazy są ważne dla SEO w WordPressie, ale łatwo popełnić błędy podczas ich optymalizacji.
Obróbka obrazów nie powinna odbywać się w WordPressie. Lepiej użyć do tego programów takich jak Photoshop. Jeśli potrzebujesz darmowej opcji, GIMP może pomóc w obróbce oraz kompresji obrazów. Do samej obróbki graficznej warto skorzystać z darmowej wersji Canva.
Gdy obróbka i kompresja są zakończone, można przesłać obrazy na stronę internetową. Oto pięć czynników, które mają duży wpływ na optymalizację obrazów w SEO dla WordPressa i mogą wpłynąć na pozycjonowanie:
Dlaczego optymalizacja obrazów jest tak ważna? Często właściciele stron zapominają, że strony internetowe są znajdowane nie tylko poprzez standardowe wyniki wyszukiwania w Google i innych wyszukiwarkach, ale również poprzez wyszukiwanie obrazów. Dlatego optymalizacja obrazów jest niezbędna dla SEO w WordPressie.
Często zaniedbywanym, ale ważnym elementem SEO w WordPressie jest atrybut Alt. Informuje on wyszukiwarki, o czym jest obraz. Dzięki temu Google może ocenić jego istotność i ranking. Atrybut Alt jest jednak ważny nie tylko dla Google i innych wyszukiwarek, ale również dla odwiedzających stronę.
Zastanawiasz się, gdzie wprowadzić atrybut Alt? Wprowadzanie odbywa się bezpośrednio w systemie zarządzania treścią, w naszym przypadku w WordPressie.
Można to zrobić w szczegółach obrazu. Przy wprowadzaniu atrybutu Alt dla pierwszego obrazu upewnij się, że zawiera ono słowo kluczowe.
Inne cechy optymalizacji obrazów w SEO dla WordPressa obejmują atrybut Title oraz podpis obrazka. Tutaj również pierwszy obraz powinien zawierać słowo kluczowe, a opis powinien być sformułowany jako zdanie.
Jeśli Twój wpis lub strona zawiera inne obrazy, warto użyć drugorzędnego słowa kluczowego w sposób przemyślany.
Jeśli chodzi o adresy URL, zaleca się unikanie znaków specjalnych, identyfikatorów, umlautów i dat. To samo dotyczy nazw plików obrazów.
Plik obrazu powinien zawierać krótką i trafną nazwę z najważniejszymi słowami kluczowymi. W przypadku pierwszego obrazu powinno się w nazwie zawrzeć słowo kluczowe, a poszczególne słowa oddzielić myślnikiem.
Dla SEO w WordPressie ważne jest, aby wybrać odpowiedni format obrazu, najczęściej używane są dwa formaty:
Poniżej przedstawiamy szczegółowe informacje o tych formatach.
Format JPEG umożliwia kompresję obrazu. Należy jednak pamiętać, że jakość obrazu pogarsza się przy każdej kolejnej kompresji lub edycji.
Format PNG działa inaczej. Przy tym formacie jakość obrazu nie zmienia się podczas edycji. Problemem w formacie PNG jest jednak większy rozmiar pliku, co wydłuża czas ładowania strony. To z kolei negatywnie wpływa na SEO w WordPressie.
W porównaniu do JPEG, format PNG obsługuje przezroczystość. Jest to niezbędne, jeśli wycinasz obrazy lub tworzysz logo na swoją stronę.
Na koniec zwróć uwagę na wymiary obrazu. Powinny być one optymalnie dostosowane. W przeciwnym razie przeglądarki będą musiały dokonać zmian, co negatywnie wpłynie na czas ładowania i SEO w WordPressie.
Oprócz struktury tekstu i samej treści, ważną rolę odgrywa również wizualna prezentacja. Poprawia ona przejrzystość, co zachęca użytkowników do czytania treści i zwiększa płynność czytania, unikając tworzenia "ścian tekstu".
Treści na Twojej stronie WordPress można dodatkowo wzbogacić poprzez:
Jeśli skutecznie zastosujesz design treści i uwzględnisz go w SEO dla WordPressa, poprawisz czytelność. Zwiększa to motywację czytelników do uważnego przeglądania tekstu, co ostatecznie prowadzi do dłuższego czasu spędzonego na stronie.
Możliwe, że zauważyłeś, że treści wspierane wizualnie są odbierane z większą uwagą.
Struktura jest kluczowa! Lepszą strukturę i przejrzystość można osiągnąć dzięki spisowi treści.
Dodatkowo, stosuj krótkie akapity o maksymalnej długości od 150 do 300 słów. Możesz również sprawić, że tekst będzie bardziej przystępny i umożliwić czytelnikom szybkie przeglądanie.
Aby zoptymalizować treści w SEO dla WordPressa, wprowadź w swoim artykule lub na stronie następujące pięć elementów:
Dodatkowo, warto wyróżniać ważne stwierdzenia w tekście pogrubieniem. Dzięki temu czytelnik może łatwo zauważyć kluczowe fragmenty podczas przeglądania treści.
Nagłówki HTML są niezwykle ważne dla SEO w WordPressie, ponieważ pomagają czytelnikom i wyszukiwarkom zrozumieć strukturę artykułu lub strony. Generalnie nie ma tu wiele miejsca na błędy, jednak często zdarza się, że pojawiają się pewne uchybienia.
Podstawowe zasady są następujące:
Z punktu widzenia SEO oraz WordPress SEO dodatkowo należy zwrócić uwagę na:
Głównie w tej instrukcji dotyczącej SEO w WordPressie korzystamy z wtyczki Yoast (instrukcja Yoast poniżej w tekście). Ta wtyczka SEO ma tę zaletę, że daje Ci informacje zwrotne na temat Twoich tekstów SEO, co umożliwia ich optymalizację pod kątem słów kluczowych.
Po napisaniu tekstu może się okazać, że Yoast ma wiele uwag. Ale nie ma powodu do paniki! Po pierwsze, nikt nie rodzi się mistrzem, a po drugie, nie musisz wdrażać wszystkiego, co sugeruje Yoast.
W kolejnym rozdziale przedstawimy krótkie wyjaśnienie dotyczące Fokus Keyword oraz Secondary Keyword.
W SEO dla WordPressa główne słowo kluczowe (Fokus Keyword) to słowo kluczowe, na które Twoja strona powinna głównie się pozycjonować. Optymalnie powinno mieć wysokie natężenie wyszukiwań i być tematycznie związane z Twoim przedsięwzięciem lub stroną internetową.
Gdzie musi wystąpić Fokus Keyword:
Ważne jest, aby pamiętać! Jeśli chodzi o gęstość słów kluczowych, wyszukiwarki nie podają dokładnego procentu dla optymalnej gęstości słów kluczowych w SEO dla WordPressa.
Na początku mówiło się o 10%, obecnie częściej spotyka się wartości od 2 do 5%. Z kolei są strony, które mają gęstość słów kluczowych na poziomie 0,8 – 1% i nadal znajdują się wysoko w wynikach wyszukiwania.
Najważniejszy jest płynny przepływ tekstu, ponieważ nie istnieje idealna gęstość słów kluczowych dla wybranego głównego słowa kluczowego. Ważne jest, aby tekst brzmiał naturalnie!
Drugorzędne słowo kluczowe (Secondary Keyword) to tak naprawdę doprecyzowanie głównego słowa kluczowego. Aby lepiej to wyjaśnić, przygotowaliśmy przykład.
Załóżmy, że nasze główne słowo kluczowe to „Budowanie linków zwrotnych”, wtedy „Budowanie linków zwrotnych instrukcja” byłoby odpowiednim drugorzędnym słowem kluczowym. Możesz również wybrać podtemat głównego słowa kluczowego.
Drugorzędne słowo kluczowe należy używać w następujący sposób:
Google Rich Snippets to pierwszy punkt kontaktu między użytkownikiem a stroną internetową. Są to rozbudowane fragmenty opisu strony internetowej, które wizualnie upiększają wyniki wyszukiwania. Te fragmenty decydują, czy użytkownik kliknie na stronę, którą znajdzie w wynikach wyszukiwania, czy nie. Pojawiają się one tuż obok tytułu, opisu i adresu URL, pomagając wyróżnić się wśród konkurencji i przyciągnąć więcej odwiedzających.
Dlatego w SEO dla WordPressa warto poświęcić czas na stworzenie perfekcyjnych Google Rich Snippets. Dobrze przygotowany fragment wyszukiwania Snippet zwiększa liczbę kliknięć i zapewnia solidny ruch na stronie.
Nie tylko zwiększysz liczbę odwiedzin swojej strony, ale również wyszukiwarki rozpoznają wysoki współczynnik klikalności i uznają Twoją stronę za bardzo istotną dla użytkowników. Ponadto, w SEO dla WordPressa oraz dla wyszukiwarek, inne sygnały użytkownika również odgrywają ważną rolę, jednak współczynnik klikalności jest ważnym czynnikiem rankingowym.
Jak sprawić, by Twoje Google Rch Snippets przyciągały dużo kliknięć w wynikach wyszukiwania? To proste! Tag Title oraz Meta Description powinny nie tylko zawierać słowo kluczowe, ale również być atrakcyjnie sformułowane.
W SEO dla WordPressa rozróżniamy linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne. Linki wewnętrzne to te, które są umieszczone wewnątrz Twojej strony i na przykład prowadzą z Artykułu A na Stronę B.
Z drugiej strony mamy linki zewnętrzne. Za ich pomocą odsyłasz użytkowników z Twojej strony na stronę zewnętrzną. Poniżej znajdziesz więcej informacji o linkach wewnętrznych i zewnętrznych oraz o tym, co oznaczają one dla SEO w WordPressie.
Po pierwsze, linki wewnętrzne zwiększają czas spędzany przez użytkowników na Twojej stronie. To jednak nie jedyny pozytywny aspekt. Wyszukiwarki uwielbiają linki wewnętrzne, co ma pozytywny wpływ na SEO w WordPressie.
Dzięki linkom wewnętrznym roboty indeksujące mogą rozpoznać, który artykuł lub strona są dla Ciebie szczególnie ważne i na jakie słowo kluczowe chcesz, aby wyszukiwarka je pozycjonowała.
Wcześniej wspomnieliśmy, że tego rodzaju linki zewnętrzne oznaczają linki prowadzące z Twojej strony do innej strony internetowej.
W Polsce wśród właścicieli stron internetowych rozprzestrzenił się obecnie paniczny strach. Obawiają się oni, że linki zewnętrzne mogą prowadzić do kar.
Jednak czy ich obawy są uzasadnione? Czy też linki zewnętrzne mogą przynieść korzyści w kontekście WordPress SEO?
Na wstępie, ten strach jest zupełnie nieuzasadniony! Linkowanie jest całkowicie normalną praktyką w World Wide Web. Linkowanie do dobrych źródeł informacji z dodatkowymi treściami jest codziennością.
Linki zewnętrzne mają również pozytywny wpływ na wyszukiwarki. Traktują je jako pozytywny sygnał, jeśli link pochodzi z istotnej strony. Dlatego linki zewnętrzne w WordPress SEO mogą mieć pozytywny wpływ na pozycjonowanie.
Inaczej jest, gdy próbujesz manipulować wyszukiwarkami. W takim przypadku grozi Ci kara.
Na przykład, jeśli linkujesz tekst kotwiczący zawierający wyłącznie słowo kluczowe fokusowe do różnych zewnętrznych stron z zamiarem poprawy ich pozycji, Google może to potraktować jako manipulację.
Lepiej tego unikać! Google i inne wyszukiwarki zauważą takie próby manipulacji i mogą Cię ukarać spadkiem w wynikach wyszukiwania, a nawet usunięciem z listy wyników.
Jeśli jednak umieszczasz linki zewnętrzne naturalnie i zgodnie z zasadami, nie musisz obawiać się kar od Google.
Skoro już rozmawiamy o linkach zewnętrznych, czy słyszałeś kiedyś o atrybucie linku „nofollow”?
Dodanie kombinacji rel="nofollow" do hiperłącza oznacza, że cel hiperłącza nie powinien być analizowany przez wyszukiwarki na stronie internetowej. Hiperłącze nie powinno być ważone ani oceniane.
Czy nofollow ma sens?
Atrybut nofollow należy stosować tylko wtedy, gdy masz wątpliwości co do wiarygodności celu linku. Jednak w takim przypadku powinieneś raczej zadać sobie pytanie: Dlaczego chciałbyś w ogóle linkować do tej strony internetowej?
Wtyczek na WordPress jest mnóstwo, obecnie jest ich ponad 50 000. Jednakże, jeśli chodzi o optymalizację pod kątem wyszukiwarek, jedna wtyczka zyskała szczególną popularność, a mianowicie Yoast SEO. Ta praktyczna wtyczka oferuje liczne możliwości optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek.
Dlatego w tej instrukcji skupiamy się głównie na tej wtyczce do WordPress SEO.
Właściwie Yoast SEO powinien być obecny na każdym panelu administracyjnym. Oferuje on wiele użytecznych opcji optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, co poprawia ogólną optymalizację WordPress SEO.
Obecnie zainstalowano go na 5 milionach stron, pomagając wielu osobom podnieść swoje strony internetowe na wyższy poziom. Yoast wykrywa obszary wymagające poprawy i przyczynia się do ich ulepszenia dzięki różnorodnym funkcjom.
W wersji podstawowej masz możliwość optymalizacji treści swojej strony.
Yoast wspiera również tworzenie metaopisów, tagów tytułowych oraz czytelności tekstu. Dla WordPress SEO Yoast tworzy mapę witryny XML zoptymalizowaną pod kątem Google, a także umożliwia wykluczenie poszczególnych stron lub wpisów z wyników wyszukiwania.
Aby uzyskać pełny wgląd, Yoast można połączyć z Google Search Console i importować dane z crawlingu. Jest to korzystne, ponieważ umożliwia szybsze wykrywanie błędów crawlingu na stronie.
Zaczynamy od instalacji Yoast dla Twojego WordPress SEO. Przejdź do menu "Wtyczki" w swoim panelu WordPress, a następnie wpisz "Yoast" w wyszukiwarkę.
Po kliknięciu przycisku "Zainstaluj" wtyczka zostanie zainstalowana w kilka sekund. Ważne jest, aby natychmiast po tym kliknąć przycisk "Aktywuj". Teraz w lewej kolumnie powinno pojawić się menu SEO.
Po kliknięciu tam na "Ogólne", możesz skonfigurować WordPress SEO korzystając z Yoast (Kreator). Możesz tam krok po kroku dokonać podstawowych ustawień. Yoast pomoże Ci w tym procesie, ale o tym omówimy szczegółowo za chwilę.
Yoast jest jedną z najpopularniejszych wtyczek do WordPress SEO, zainstalowaną na ponad 5 milionach stron. W kolejnych sekcjach wyjaśnimy ustawienia oraz jak zoptymalizować treści dla Google i innych wyszukiwarek.
Instalację wtyczki mamy już za sobą, więc jest zainstalowana i aktywowana. W następnym kroku skorzystamy z "Kreatora instalacji" (Installation Wizard) i ustawimy podstawowe parametry dla Twojego WordPress SEO.
Oto kilka wskazówek, jak Yoast SEO Meta Box pomaga w optymalizacji treści dla wyszukiwarek.
Zaczynamy więc z Yoast Wizard i doprowadzimy Twoje WordPress SEO na wyższy poziom.
Aby ustawić podstawowe parametry dla WordPress SEO, kliknij na Asystenta konfiguracji.
Środowisko
Zazwyczaj opcja A jest odpowiednią opcją. Jeśli jednak pracujesz na stronie próbnej lub stagingowej, wybierz opcję B, aby zablokować indeksowanie przez wyszukiwarki. To ważne rozwiązanie dla WordPress SEO.
Rodzaj strony
Wybierz rodzaj strony, którą chcesz zoptymalizować dla WordPress SEO. Może to być blog, sklep, strona firmowa, landing page, organizacja lub strona osobista.
Kto jest operatorem strony?
Wybierz, czy jesteś osobą prywatną czy firmą. Jeśli wybierzesz opcję "Organizacja", dodaj nazwę firmy oraz logo.
Możesz również dodać link do profilu w mediach społecznościowych. Linki do mediów społecznościowych są korzystne dla WordPress SEO. Jeśli masz aktywny profil w mediach społecznościowych, powinieneś dodać link do niego.
Widoczność dla wyszukiwarek
Twoje działania w WordPress SEO będą bezużyteczne, jeśli strona nie będzie widoczna dla wyszukiwarek. Tutaj możesz ustawić, które wpisy lub strony mają być widoczne w wynikach wyszukiwania. Czy Twoja strona ma być widoczna w wynikach wyszukiwania? Ustaw obie opcje na „Tak”.
Wielu autorów
Jeśli jesteś jedynym autorem na stronie, możesz wyłączyć archiwa autorów. Jeśli jednak jest kilku autorów piszących artykuły, lepiej zostawić to ustawienie włączone, aby uniknąć duplikacji treści.
Ustawienia tytułu
W tych ustawieniach WordPress SEO określ tytuł Twojej strony, który będzie wyświetlany w wynikach wyszukiwania.
Wyjdź z asystenta konfiguracji
Ostatnie dwa punkty (7 i 8) są istotne tylko w przypadku subskrypcji płatnej usługi lub newslettera. W przeciwnym razie nie mają dla Ciebie znaczenia.
Ustawienia podstawowe wtyczki Yoast SEO dla Twojego WordPress SEO zostały pomyślnie skonfigurowane.
Teraz, gdy ważny fundament jest ustawiony, możemy przejść do kompleksowej optymalizacji WordPress SEO. Oczywiście optymalizacja treści odgrywa kluczową rolę w tym, gdzie Twoja strona znajdzie się w wynikach wyszukiwania.
W następnym kroku omówimy panel sterowania Yoast.
Aby przejść do panelu Yoast, kliknij > SEO > Ogólne. Tutaj możesz również ponownie otworzyć Asystenta konfiguracji, jeśli jest to potrzebne.
Wtyczka wyświetla również ostrzeżenia, jeśli coś nie jest w porządku z Twoim WordPress SEO. Na przykład możesz zobaczyć komunikat o błędzie "Blokuje się dostęp do wyszukiwarek". Takie ostrzeżenie pojawi się, gdy wtyczka do konserwacji jest aktywna.
Jeśli taki komunikat pojawi się, podczas gdy Twoja strona jest w pełni aktywna, może to być katastrofalne dla Twojego WordPress SEO. W takim przypadku wyszukiwarki nie będą mogły prawidłowo indeksować Twojej strony.
FUNKCJE
Możesz tutaj wyłączyć funkcje, których nie potrzebujesz.
ANALIZA SEO
Yoast przeprowadza analizę Twojej strony i proponuje usprawnienia dla lepszego WordPress SEO. Na przykład sprawdza długość tekstu oraz częstotliwość występowania głównego słowa kluczowego.
ANALIZA CZYTELNOŚCI
Czy używasz trudnych słów lub zbyt długich zdań? Analiza czytelności w Yoast ocenia te aspekty i informuje o potencjalnych problemach. Może również zauważyć brak odpowiednich podtytułów lub zbyt małą ilość akapitów.
Zawartość Cornerstone
Ta opcja pozwala wyznaczyć najważniejszy post jako zawartość narożnika (Cornerstone Content). Zawartość narożnika pełni rolę fundamentu informacyjnego Twojej strony internetowej. Użytkownicy powinni tam znaleźć podstawowe informacje i przegląd. Ze względu na liczne słowa kluczowe i linki, jest to szczególnie ważne dla WordPress SEO.
Licznik linków tekstowych
Jak sama nazwa wskazuje! Ten licznik określa, ile linków wewnętrznych znajduje się w poście.
Mapy strony XML
Aktywacja tej opcji jest obowiązkowa! Wtyczka tworzy mapę strony XML, którą Google i inne wyszukiwarki wykorzystują do zrozumienia struktury Twojej strony internetowej. Możesz ją na przykład złożyć w Google Search Console.
Integracja Ryte
Zazwyczaj ta funkcja jest zbędna. Integracja Ryte regularnie sprawdza, czy strona internetowa jest indeksowana. Jeśli korzystasz z Google Search Console, również otrzymasz powiadomienia o ewentualnych problemach z indeksacją.
Menu paska administracyjnego
Menu paska administracyjnego zapewnia szybki dostęp do wtyczki Yoast z paska administracyjnego. Oprócz istotnych ustawień podstawowych, możesz tam również znaleźć linki do wyszukiwania słów kluczowych.
Bezpieczeństwo
Jeśli nie jesteś jedynym autorem strony, tutaj możesz ustawić, czy inni autorzy mają uprawnienia do zmiany ustawień SEO WordPress lub ich przeglądania.
Narzędzia dla webmasterów
Za pomocą opcji "Narzędzia dla webmasterów" możesz zweryfikować różne strony internetowe
Ten punkt menu służy w WordPress SEO do konfiguracji wyświetlania treści przez wyszukiwarki. Ustawienia tutaj umożliwiają Yoastowi generowanie istotnej dla WordPress SEO mapy witryny XML.
Typy treści
Tutaj możesz ustawić następujące opcje dla swoich stron lub wpisów:
Głoska bezdźwięczna
Po załadowaniu zdjęcia WordPress tworzy stronę załącznika. Ponieważ nie zawiera ona żadnej treści, jest zbędna. Yoast sugeruje przekierowanie, kliknij „Tak”.
Archiwa
Jeśli jesteś jedynym autorem, możesz wyłączyć archiwa autorów i dat.
Taksonomie
Podobnie jak w przypadku ustawień dla stron i wpisów, tutaj możesz konfigurować kategorie i tagi. Aby uniknąć duplikacji treści, zaleca się wyłączenie tagów z wyników wyszukiwania.
W przypadku kategorii istnieją różne zalecenia, w zależności od potrzeb.
Jeśli na stronie kategorii wyświetlane są tylko wpisy z bloga, można wyłączyć indeksowanie kategorii, aby uniknąć duplikacji treści.
Ta opcja WordPress SEO zależy w ostatecznym rozrachunku od Twoich potrzeb.
Kategorie – Adresy URL
To opcja, która może być łatwo przeoczona. Pozwala usunąć prefiks kategorii.
Breadcrumbs
Aktywacja ścieżki nawigacyjnej (breadcrumbs) ułatwia wyszukiwarkom indeksowanie struktury witryny. Jest to istotna opcja dla WordPress SEO, poprawia również użyteczność witryny.
Aby działało prawidłowo, motyw musi zawierać odpowiedni fragment kodu.
RSS
Yoast oferuje dwa pola tekstowe do dostosowania swojego kanału RSS.
W sekcji Social możesz wprowadzić URL do swojego konta w mediach społecznościowych.
Możliwe jest dodanie linków do następujących platform mediów społecznościowych:
Yoast oferuje kilka potężnych narzędzi do WordPress SEO. Poniżej omówimy poszczególne kategorie.
Importuj i Eksportuj
W tym miejscu możesz zaimportować ustawienia z innych wtyczek do WordPress SEO lub wyeksportować istniejące ustawienia ze swojej strony internetowej i użyć ich na innej.
Edytor plików
Narzędzie umożliwiające edycję ważnych plików z optymalizacji wyszukiwarek, takich jak .htacces czy robots.txt.
Edycja zbiorcza
To narzędzie umożliwia szybkie dostosowanie tytułów i opisów w WordPress SEO, bez potrzeby otwierania edytora dla poszczególnych stron czy wpisów.
Optymalizacja danych SEO
Optymalizacja danych SEO pomaga przyspieszyć stronę internetową poprzez lepsze zrozumienie wewnętrznych linków. Aby skorzystać z tej funkcji, wystarczy udzielić Yoastowi zgody na optymalizację przechowywania danych SEO.
Czy warto kupować Yoast Premium? Powiedzmy sobie szczerze: w większości przypadków zakup nie jest opłacalny!
Twój WordPress SEO można już przeprowadzać przy użyciu darmowej wersji. Zazwyczaj zawiera ona wszystkie potrzebne funkcje. W przypadku braku istotnej funkcji w Yoast, można zazwyczaj skorzystać z darmowego dodatku.
Poniżej przedstawiamy krótki przegląd najważniejszych funkcji Premium:
Yoast oferuje kilka użytecznych funkcji, jednakże nie wszystkie z nich są szeroko stosowane. Dodatkowo, cena wynosząca 99 Euro (za 1 stronę internetową) rocznie nie jest bez znaczenia.
Jeśli nie chcesz rezygnować z niektórych funkcji, warto rozważyć dokładniejsze zbadanie wtyczki RankMath do WordPress SEO. Oferuje ona funkcje, które są dostępne tylko w Yoast Premium.
Wspólnie przeszliśmy już przez podstawy. Jeśli myślałeś, że Instrukcja WordPress SEO 2022 dobiegła końca, jesteś w błędzie. Teraz prawdziwa praca dopiero się zaczyna.
W kolejnych akapitach wyjaśnimy, jak za pomocą Yoast Meta Box sprawić, że Twoje treści staną się atrakcyjne dla wyszukiwarek. Yoast SEO może wspierać tylko w zakresie WordPress SEO, ale praca musi być wykonana samodzielnie.
Od teraz masz do dyspozycji Yoast Meta Box. Powinna ona być teraz dostępna na dole edytora wpisu lub strony. Pracujesz z Gutenbergiem? W takim razie Yoast Meta Box powinna również pojawić się na dole oraz dodatkowo w prawej kolumnie.
W zasadzie Yoast Meta Box składa się z czterech różnych menu:
Podczas pracy nad WordPress SEO najlepiej zacząć od pierwszego punktu, czyli "SEO". Rozpoczynamy więc od tego miejsca. Tutaj możesz określić, na jakie słowo kluczowe (fokus keyword) ma być optymalizowany twój artykuł lub strona. Dodatkowo możesz wprowadzić tytuł SEO oraz meta opis.
W pierwszym kroku wpisz swoje słowo kluczowe, aby Yoast mógł przeprowadzić analizę.
W SEO WordPress często zdarza się, że słowo kluczowe składa się z kilku wyrazów, na przykład "WordPress SEO Poradnik 2022". Możesz wpisać je dokładnie w ten sam sposób.
Google i inne wyszukiwarki nie przejmują się, jakie słowo kluczowe jest tam użyte. Jednakże wtyczka Yoast potrzebuje tej informacji do analizy tekstu.
SEO Tytuł, link bezpośredni i Meta Opis
Możesz tutaj wprowadzić SEO tytuł (który powinien zawierać słowo kluczowe), który będzie wyświetlany w wynikach wyszukiwania. Yoast zaleca maksymalną długość 59 znaków.
Następnie możesz stworzyć link bezpośredni (Permalink), który również powinien zawierać słowo kluczowe. Jest to ważne dla Twojego WordPress SEO i późniejszego pozycjonowania.
Kolejnym krokiem jest dodanie Meta Opisu. Meta opis powinien zawierać słowo kluczowe oraz być atrakcyjny dla czytelnika, zachęcając go do kliknięcia. Yoast zaleca długość od 107 do 142 znaków.
Czy wszystko jest gotowe? Świetnie! Teraz pojawi się podgląd Google dla urządzeń mobilnych lub wersji desktopowej, gdzie możesz sprawdzić, czy wszystko jest poprawne. W razie potrzeby możesz dokonać ostatnich poprawek.
Ważne punkty:
Zawartość Cornerstone
W przypadku darmowej wersji Yoast, korzystanie z treści narożnej (cornerstone content) nie ma sensu. Cornerstone zostało już omówione powyżej, jest to oznaczenie szczególnie ważnych treści.
Analiza SEO
Kolejnym punktem jest analiza SEO. Jeśli podano słowo kluczowe, możesz zobaczyć tutaj, jak dobrze tekst został na niego zoptymalizowany.
Narzędzie analizuje następujące aspekty:
Yoast używa w analizie SEO WordPress systemu z sygnalizacją świetlną. Oznacza to, że gdy lampka zielona się zapali, wszystko jest w porządku, a twoja treść jest idealnie zoptymalizowany pod kątem SEO WordPress. Pomarańczowa lampka oznacza, że jest miejsce na poprawę. Czerwona lampka oznacza, że należy pilnie podjąć działania.
Uwaga! Tutaj również należy poddać w wątpliwość każdą czynność i nie ufać ślepo wtyczce. Treść powinna przypaść do gustu nie tylko wyszukiwarkom, ale także czytelnikom.
Dodatkowo, możesz zobaczyć fragmenty tekstu, które wtyczce się nie podobają. Klikając ikonę oka, można zobaczyć, gdzie dokładnie w tekście użyto słowa kluczowego lub które fragmenty wymagają optymalizacji.
Yoast dostarcza również pomocne wyjaśnienia dotyczące każdej z tych kwestii, co jest szczególnie pomocne dla osób nowych w WordPress SEO.
Analiza czytelności dla Twojego WordPress SEO informuje, czy tekst jest dobrze czytelny i łatwy do zrozumienia przez odwiedzających.
W analizie czytelności Yoast ocenia następujące elementy:
Ocena obejmuje następujące punkty:
Aby jeszcze raz podsumować kwestię czytelności tekstu. Może być korzystne używanie bezpłatnego programu do analizy tekstu, takiego jak Wortliga.
Jeśli chcesz skorzystać ze schematu schema.org, znajdziesz potrzebne informacje w tym menu.
Jeśli używasz Social Media w strategii WordPress SEO, to menu będzie interesujące. Otrzymasz podgląd, jak udostępniony post będzie wyglądał na Twitterze i Facebooku.
Masz możliwość zmiany tytułu i opisu specjalnie dla platform Social Media. Możesz również przesłać obraz, który odpowiada optymalnym wymiarom obrazu dla mediów społecznościowych i pojawi się w podglądzie.
Aby uzyskać optymalne wyniki, powinieneś używać następujących rozmiarów obrazów:
Ten punkt menu jest rzadko używany do WordPress SEO. W zaawansowanych ustawieniach można nadpisać domyślne ustawienia Yoast, zwłaszcza w zakresie adresów Canonical i indeksacji.
Poniżej chcielibyśmy przedstawić Wam kilka wtyczek przeznaczonych do różnych obszarów zastosowań.
Jak wspomniano powyżej, pulpit nawigacyjny nie powinien być zaśmiecony wtyczkami. Należy instalować tylko odpowiednie wtyczki, w przeciwnym razie będzie to miało negatywny wpływ na działanie witryny.
Optymalizacja treści
Optymalizacja obrazu
Struktura strony
Przekierowuje
Mapa witryny XML (dołączona do Yoast)
Zepsute połączenia
Optymalizacja szybkości strony
Roboty indeksujące i indeksowanie
Omówiliśmy zasadnicze kroki w SEO WordPress, ale to dopiero początek Twojej drogi. Teraz Twoja kolej!
Regularnie aktualizuj treści i twórz wysokiej jakości materiały, aby Twoja strona mogła wspinać się po szczeblach rankingu. Zwróć uwagę także na regularne budowanie linków zwrotnych, które korzystnie wpływają na SEO WordPress i przyciągają nowych odwiedzających.
Na zakończenie jeszcze raz wspomnijmy o Yoast SEO. Bez wątpienia jest to jedna z najlepszych wtyczek SEO WordPress dostępnych na rynku, oferująca istotne funkcje regularnie aktualizowane.
Analizy SEO i czytelności nie powinny być przeceniane, zawsze warto zweryfikować zalecenia przed ich wdrożeniem. Często podpowiadają one jednak sugestie, które mogą być przeoczone gołym okiem.
Cieszymy się, że dotarłeś do końca Instrukcji WordPress SEO na rok 2022 i życzymy powodzenia w optymalizacji dla wyszukiwarek!
SEO dla WordPress to proces optymalizacji stron internetowych opartych na WordPressie pod kątem wyszukiwarek. Poprzez zastosowanie najlepszych praktyk, takich jak optymalizacja treści, poprawa szybkości ładowania oraz dostosowanie do urządzeń mobilnych, można zwiększyć widoczność i ranking strony w wynikach wyszukiwania.
Yoast SEO jest jednym z najbardziej popularnych i wszechstronnych wtyczek SEO dla WordPress. Oferuje szeroki zakres funkcji do optymalizacji meta tagów, mapy witryny i treści, co przyczynia się do poprawy efektywności SEO strony internetowej.